Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 august 2023 20:55
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foran Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foran Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Kunne det vært lurt med karbonfangst- og lagring på Melkøya i stedet for elektrifisering? Nei, mener regjeringen. SV og Frp krever å få se vurderingene bak.

SVs Lars Haltbrekken reagerer sterkt på at regjeringen hemmeligholder hvordan de har kommet fram til at karbonfangst og -lagring på Melkøya i Hammerfest er for dyrt og vil ta for lang tid, skriver Dagbladet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I april vedtok nemlig et flertall på Stortinget at regjeringen måtte gjøre egne vurderinger av om det er mulig med karbonfangst og -lagring på Melkøya i stedet for elektrifisering av gassanlegget.

Denne uken bestemte regjeringen imidlertid seg for å gå for elektrifisering, men de har ennå ikke lagt fram noen selvstendig vurdering av alternativet med CCS.

Kan havne i kontrollkomiteen

I et skriftlig spørsmål til olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i Stortinget , ber Haltbrekken om å få innsyn.

– Hvis Terje Aasland ikke offentliggjør regjeringens vurdering av karbonfangst og -lagring (CCS) på Melkøya, tar vi saken videre i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, sier Haltbrekken til Dagbladet.

Fremskrittspartiets Terje Halleland sto bak forslaget om å be regjeringen gjøre en egen vurdering av CCS.

– Hvis vi ikke får offentliggjort hvordan regjeringen har kommet fram til sin konklusjon, vil vi støtte SV i at det blir en kontrollsak. Vi ser en enorm arroganse fra regjeringen ved ikke å synliggjøre hva de har gjort for å oppfylle Stortingets vedtak, sier Halleland.

Flere spørsmål

Etter at regjeringen tirsdag la fram sin avgjørelse om å la Equinor elektrifisere Melkøya, har det rent inn med skriftlige spørsmål til olje- og energiministeren.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

KrFs Kjell Ingolf Ropstad stiller spørsmål ved noe statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har sagt, nemlig at «dette blir det største klimagasskuttet vedtatt av en norsk regjering. Dette vil kutte utslippene av klimagasser med 850.000 tonn».

– Mener statsråden det er redelig å si at man kutter klimagasser med 850.000 tonn, når man ikke har garanti for at ikke store deler av utslippene bare flyttes utenfor Norges grenser, spør Ropstad.

Anlegget på Melkøya drives i dag med strøm fra et gasskraftverk, som blir lagt ned etter elektrifiseringen. Ropstad påpeker at gassen som ikke blir brent på anlegget etter elektrifiseringen, kan bli brent i utlandet.

– Som fagdirektør i SSB skriver i Energi og Klima er det tvilsomt at dette vil gi globale klimagassutslipp, skriver Ropstad.

Venstre: – Anstrengt kraftsituasjon

Venstres Ola Elvestuen vil vite om regjeringen vil åpne for at bedrifter som trenger nett- og strømtilknytning i Finnmark, men som står bak Equinor i køen, likevel kan få det, siden regjeringen har varslet at det skal bygges ut mye ny kraft.

– Manglende nettkapasitet og en anstrengt kraftsituasjon er i dag en av de største hindringene for vekst og utvikling i Finnmark, skriver Elvestuen i spørsmålet.

Olje- og energiminister Aasland har seks virkedager på seg til å svare på de skriftlige spørsmålene, som alle ble sendt inn tirsdag og onsdag.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse