Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 august 2023 20:55
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foran Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foran Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Kunne det vært lurt med karbonfangst- og lagring på Melkøya i stedet for elektrifisering? Nei, mener regjeringen. SV og Frp krever å få se vurderingene bak.

SVs Lars Haltbrekken reagerer sterkt på at regjeringen hemmeligholder hvordan de har kommet fram til at karbonfangst og -lagring på Melkøya i Hammerfest er for dyrt og vil ta for lang tid, skriver Dagbladet.

Annonse
Annonse

I april vedtok nemlig et flertall på Stortinget at regjeringen måtte gjøre egne vurderinger av om det er mulig med karbonfangst og -lagring på Melkøya i stedet for elektrifisering av gassanlegget.

Denne uken bestemte regjeringen imidlertid seg for å gå for elektrifisering, men de har ennå ikke lagt fram noen selvstendig vurdering av alternativet med CCS.

Kan havne i kontrollkomiteen

I et skriftlig spørsmål til olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i Stortinget , ber Haltbrekken om å få innsyn.

– Hvis Terje Aasland ikke offentliggjør regjeringens vurdering av karbonfangst og -lagring (CCS) på Melkøya, tar vi saken videre i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, sier Haltbrekken til Dagbladet.

Fremskrittspartiets Terje Halleland sto bak forslaget om å be regjeringen gjøre en egen vurdering av CCS.

– Hvis vi ikke får offentliggjort hvordan regjeringen har kommet fram til sin konklusjon, vil vi støtte SV i at det blir en kontrollsak. Vi ser en enorm arroganse fra regjeringen ved ikke å synliggjøre hva de har gjort for å oppfylle Stortingets vedtak, sier Halleland.

Flere spørsmål

Etter at regjeringen tirsdag la fram sin avgjørelse om å la Equinor elektrifisere Melkøya, har det rent inn med skriftlige spørsmål til olje- og energiministeren.

Annonse
Annonse

KrFs Kjell Ingolf Ropstad stiller spørsmål ved noe statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har sagt, nemlig at «dette blir det største klimagasskuttet vedtatt av en norsk regjering. Dette vil kutte utslippene av klimagasser med 850.000 tonn».

– Mener statsråden det er redelig å si at man kutter klimagasser med 850.000 tonn, når man ikke har garanti for at ikke store deler av utslippene bare flyttes utenfor Norges grenser, spør Ropstad.

Anlegget på Melkøya drives i dag med strøm fra et gasskraftverk, som blir lagt ned etter elektrifiseringen. Ropstad påpeker at gassen som ikke blir brent på anlegget etter elektrifiseringen, kan bli brent i utlandet.

– Som fagdirektør i SSB skriver i Energi og Klima er det tvilsomt at dette vil gi globale klimagassutslipp, skriver Ropstad.

Venstre: – Anstrengt kraftsituasjon

Venstres Ola Elvestuen vil vite om regjeringen vil åpne for at bedrifter som trenger nett- og strømtilknytning i Finnmark, men som står bak Equinor i køen, likevel kan få det, siden regjeringen har varslet at det skal bygges ut mye ny kraft.

– Manglende nettkapasitet og en anstrengt kraftsituasjon er i dag en av de største hindringene for vekst og utvikling i Finnmark, skriver Elvestuen i spørsmålet.

Olje- og energiminister Aasland har seks virkedager på seg til å svare på de skriftlige spørsmålene, som alle ble sendt inn tirsdag og onsdag.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse