Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
31 august 2023 07:41
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener at det slett ikke er dumt å fly hvis energien er ren og konseptet godt. Nå går Enova inn og støtter utviklingen av et elektrisk sjøfly. Foto: Terje Pedersen / NTB
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener at det slett ikke er dumt å fly hvis energien er ren og konseptet godt. Nå går Enova inn og støtter utviklingen av et elektrisk sjøfly. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selskapet Elfly Gruppen skal i løpet av 2025 utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal deretter prøves ut på Vestlandet.

Dersom prototypen fungerer, ønsker selskapet å etablere flyginger mellom større byer som Stavanger og Bergen. Enova går inn med 87 millioner kroner i prosjektet.

– Enova støtter de som går foran, og dette prosjektet kan bidra til innovasjon og en utvikling av den teknologien vi trenger for å kutte utslipp i luftfarten. Prosjektet har en stor innovasjonshøyde, representerer en helt ny måte å tenke luftfart på og kan gi lave vedlikeholdskostnader og driftskostnader, sier markedsdirektør Astrid Lilliestråle i Enova i en pressemelding.

Elflys prototyp skal ha to elektriske motorer som får energi fra cirka 1,5 tonn med batterier. Batteripakken skal ligge nederst i skroget og gi flyet et lavt tyngdepunkt, noe som vil være gunstig i bølger. Flyet vil ha 9 seter og en rekkevidde på minst 170 kilometer for sine flyginger.

– Det flyet vi støtter nå, bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann, kan det også lande på steder uten rullebaner og tas i bruk uten nedbygging av mer natur. Når du har gode konsepter og energikilden er ren, er det slett ikke dumt å fly, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 9 timer siden Ikkje ei kr er tapt!
Det Frank skriver her, er så sant som det er sagt!!  Derfor er det viktig at vi stemmer på rett ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Terje SundsbøBasert på slik eg oppfatter bompengeandelen å vere, ja.Men, eg kjenner ikkje vedtaket i Aukra kommune og/eller Møre og Romsdal ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Geir Ole SætremyrSå i et nøtteskall – KS2-rapporten som la hele kostnadsøkningen utelukkende på bompengeandelen – bommet grovt.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Terje SundsbøAkkurat, der skal gjerast ei ny kalkyle der metodane blir vurdert gjennom KS2 rapport initiert av Finansdepartementet. Det er flott, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Geir Ole SætremyrDu kan heller se på det på denne måten. Når kostnadene for Møreaksen kalkuleres på nytt, skjer det frikoblet fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Terje SundsbøDu reiser eit politisk spørsmål om gradert kompensasjon for kostnadsauke som følge av eksterne faktorar. Det er ikkje gitt å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse