Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
31 august 2023 07:42
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har flere løfter til SV som må innfris i budsjettet. Foto: Tuva Åserud / NTB / POOL
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har flere løfter til SV som må innfris i budsjettet. Foto: Tuva Åserud / NTB / POOL

Denne uken møtes regjeringen for å spikre neste års statsbudsjett. De har allerede gitt flere løfter til SV som må innfris, blant annet på klima og stønader.

– For oss er det en forutsetning at regjeringen følger opp alt vi har blitt enige om, sier SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski til NTB.

Annonse
Annonse

Torsdag og fredag møtes regjeringen til lange møter for å spikre statsbudsjettet for 2024, som skal legges fram i oktober.

Det blir garantert dragkamper mellom statsrådene om prioriteringene, men en rekke punkter i budsjettet er allerede spikret – deriblant flere krav fra SV.

– Vi har en bindende avtale. I budsjettet for 2024 er det ganske mye oppfølging på klima som skal på plass. Alt fra miljøvennlige og grønne bilavgifter til Norges svar på USAs Inflation Reduction Act, sier Kaski.

Mer rettferdig bostøtte

Da SV forhandlet med regjeringspartiene om årets budsjett og det reviderte budsjettet, stilte de nemlig flere krav om ting som må komme på plass senere.

– Det er enten ting vi har blitt enige om at skal komme i budsjettet, eller at vi har blitt enige om at de skal innføres fra neste år, og da er det jo naturlig at det kommer i budsjettet, sier Kaski.

Hun forteller at de også har lagt inn flere dyrtidsgrep.

– Det er punkter som knytter seg til å gjøre uføretrygden bedre og bostøtten mer rettferdig, sier hun.

Lang liste

Avtalen mellom regjeringspartiene og SV innebærer blant annet at:

* Regjeringen skal fremme forslag om en kommunal/statlig turistskatt senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.

* Regjeringen må komme med en sak om CO2-kompensasjonsordningen for industrien i budsjettet. Målet er at ordningen skal bli forpliktende for utslippskutt og energieffektivisering.

* Regjeringen skal komme med en utredning av engangsavgift på fossile lastebiler, busser og andre tunge kjøretøy i budsjettet.

* Regjeringen må komme med forslag om konkrete tiltak for å sikre grønne industrietableringer i Norge. Tiltakene skal inkludere virkemidler som lån, garantier og risikokapital. Arbeidet skal sees i lys av andre lands satsing på grønn omstilling og grønn industri, som USAs Inflation Reduction Act.

* Vektfradraget for ladbare hybridbiler skal fjernes.

Annonse
Annonse

* Regjeringen må vurdere endringer i fribeløpet i uføretrygden. Blant annet må de vurdere en økning av fribeløpet inntil 1 G.

* Regjeringen må fremme forslag om endringer i bostøttereglene, som gjør at ordningen blir mer treffsikker for husholdninger med lave inntekter og høye boutgifter.

* Regjeringen skal presentere et arbeid for å lage en innkjøps- og anskaffelsesstrategi i offentlige anskaffelser. Strategien skal sikre miljøhensyn og kutt i klimagass.

* Regjeringen skal komme med et forslag for statlig finansiering av produksjonsskoler.

* Regjeringen skal utrede alternativer til dagens kompensasjonsgrader i foreldrepengeordningen.

Innføres i 2024

I tillegg er det flere tiltak hvor SV har blitt enig med regjeringen om innføring i 2024:

* Blant annet er regjeringen bedt om å framskynde kravet om nullutslipp i offentlige anskaffelser av bybusser fra 2025 til 1. januar 2024.

* Regjeringen har også lovet å komme med forslag om å øke omsetningskravet for biodrivstoff i veitrafikken, i luftfarten og for ikke-veigående maskiner, med sikte på innføring fra 1. januar neste år.

* I tillegg skal regjeringen fremme forslag om krav til nullutslipp for alle nye servicefartøy i havbruksnæringen fra 1. juli 2024.

Vedum lover å følge opp

Alt dette er såkalte verbaler som SV har forhandlet inn i avtalene sine med regjeringen, som en forutsetning for å sikre flertall for budsjettene i Stortinget.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) lover at de kommer til å følge opp.

– Vi vil jo selvfølgelig svare ut de verbalene Stortinget har vedtatt. Det kan være ulike svar på noen av verbalene, og ting endrer seg jo på et år. Men vi følger det opp, sier han til NTB.

Det har for øvrig allerede kommet flere lekkasjer fra budsjettet.

Blant annet har regjeringen varslet oppstart på arbeidet med nytt løp i Oslofjordtunnelen, de har satt av penger til 1500 nye sykehjemsplasser og bygging av kornlagre til 63 millioner kroner.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse