Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 september 2023 07:35
Del på Facebook
– Vi kan ikke føre en klimapolitikk som tapper landsdeler for store mengder kraft, for deretter å tvinge fram vindkraftutbygging som går mot lokalbefolkningens vilje, sier Frp-leder Sylvi Listhaug. Foto: Tuva Åserud / NTB / POOL
– Vi kan ikke føre en klimapolitikk som tapper landsdeler for store mengder kraft, for deretter å tvinge fram vindkraftutbygging som går mot lokalbefolkningens vilje, sier Frp-leder Sylvi Listhaug. Foto: Tuva Åserud / NTB / POOL

Yara ønsker å elektrifisere deler av sitt store industrianlegg på Herøya i Porsgrunn. Sylvi Listhaug (Frp) advarer mot planene.

– Jeg skjønner godt at Yara ønsker å få ned kostnadene, men sannsynligvis kommer elektrifisering til å bety økte strømpriser. Vi kan ikke la enkeltaktører få gjennomslag for elektrifiseringsprosjekter som er bedriftsøkonomisk lønnsomme for selskapene, men som kan føre til store negative konsekvenser for samfunnet rundt, sier Frp-leder Sylvi Listhaug til NTB.

Annonse
Annonse

Yara anslår at 800.000 tonn med CO2 kan kuttes årlig hvis ammoniakkfabrikken på Herøya blir elektrifisert. I dag får fabrikken kraft fra gass.

Anslag fra 2020 viser at fabrikken kommer til å legge beslag på fire terawattimer i året. Frp frykter at elektrifisering kommer til å tappe regionen for kraft og ødelegge for øvrig industriutvikling.

– Ønsker bærekraftige utslippskutt

– Norge har forpliktet seg til klimamål, og det er en klimakrise vi ønsker å gå klar av. 800.000 tonn CO2 i året er da slett ikke et ubetydelig kutt?

– Nei, absolutt ikke, men da må vi legge til rette for økt kraftproduksjon i form av vannkraft, og vi ønsker også se på kjernekraft som ligger lenger fram i tid. Store deler av industrien vår er dessuten i kvotepliktig sektor og reduserer utslippene sine ved kvotekjøp i tråd med internasjonale avtaler, sier Listhaug.

– Vi ønsker også å få ned utslippene, men på en måte som er bærekraftig for befolkningen og for bedrifter.

Frykter natur kan gå tapt

Denne uken krevde fylkesordføreren i Vestfold og Telemark, Terje Riis-Johansen (Sp), lovnader fra staten om ny kraft for at det skal være mulig å elektrifisere anlegget – på samme vis som ny kraft skal bygges i Finnmark i forbindelse med elektrifiseringen av Equinors Melkøya-anlegg.

Annonse
Annonse

Listhaug mener at det vil bety mye ny vindkraft.

– Vi kan ikke føre en klimapolitikk som tapper landsdeler for store mengder kraft, for deretter å tvinge fram vindkraftutbygging som går mot lokalbefolkningens vilje. Det øker kun konfliktnivået, slik vi nå ser i Nord-Norge etter regjeringens beslutning om å elektrifisere Melkøya, sier Listhaug.

Ordføreren reagerer på utspillet

Den lokale ordføreren hevder imidlertid at Frps utspill er til skade for næringslivet i kommunen fordi det kan skremme investorer.

– Med denne typen valgkamputspill så skaper Frp ikke bare usikkerhet for arbeidsplassene på Yara, men for framtida for hele industriklyngen vår, sier Porsgrunn-ordfører Robin Kåss (Ap).

Han mener elektrifiseringen er nødvendig for å konkurrere internasjonalt.

– Stortingspolitikerne burde bruke tiden sin på å skaffe nett og kraft fremfor å snakke ned industrien og si nei til helt nødvendig elektrifisering. Hvis vår industri nektes ny strøm, så vil den konkurreres ut av EU og USA. Resultatet vil være intet mindre enn katastrofalt for Porsgrunn, sier Kåss.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse