Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 september 2023 18:46
Del på Facebook
Norge kommer til å få alle 52 F-35 innen utgangen av 2025. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Norge kommer til å få alle 52 F-35 innen utgangen av 2025. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Utfordringer hos flyprodusenten gjør at neste leveranse av F-35 til Norge blir forsinket med to måneder.

Etter planen skulle Norge få de neste flyene i april neste år, men dette er nå forskjøvet til juni.

Annonse
Annonse

– Sammen med de andre landene i F-35-partnerskapet har vi bestemt oss for å ikke overta flere fly fra produsenten Lockheed Martin før neste runde med oppgraderinger er klar, skriver spesialrådgiver Endre Lunde i Forsvarsmateriell i en epost til NTB

– Disse oppgraderingene vil ta flyene et viktig skritt videre, men er av ulike grunner blitt forsinket. De neste flyene som skulle bli levert til Norge, vil derfor bli stående i USA til alt er på plass.

Venter på tolv fly

Norge har mottatt 40 av kampflyene og skal få ytterligere tolv.

– Vi forventer også at alle våre 52 fly fortsatt vil være levert innen utgangen av 2025 som planlagt, skriver Lunde.

Annonse
Annonse

Danmark kunngjorde torsdag at leveransen av sine F-35 også blir forsinket. F-35-kampflyene som Danmark skulle få i første halvdel av 2024, blir forsinket til andre halvdel av året, melder Ritzau.

De melder at problemene blant annet skyldes utvikling og testing av programvare som brukes i den nyeste F-35-versjonen.

Norge ligger foran Danmark

– Norge er her i en helt annen situasjon enn Danmark, da vi er kommet mye lenger i vår anskaffelse, skriver Lunde.

De siste tre flyene ble levert til Ørland i mai.

Danmark skal gi F-16 til Ukraina, men de er fortsatt ikke overdratt til ukrainerne. Ifølge det danske forsvaret kommer opptreningen og overdragelsen av flyene til å gå som planlagt.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse