Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2023 20:24
Del på Facebook
Gordon Brown mener Norge og andre oljenasjoner må bla opp for å hjelpe fattige land med å håndtere klimaendringene. Bildet av eksstatsministeren ble tatt i Oslo i 2018. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Gordon Brown mener Norge og andre oljenasjoner må bla opp for å hjelpe fattige land med å håndtere klimaendringene. Bildet av eksstatsministeren ble tatt i Oslo i 2018. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Norge og andre oljeland bør bruke langt mer penger på klimatiltak i fattige land, mener Gordon Brown, tidligere statsminister i Storbritannia.

Oljeproduserende land som Norge, Saudi-Arabia og Qatar har de siste årene fått svært høye inntekter som følge av høye olje- og gasspriser. Brown mener landene bør bidra langt mer for å hjelpe fattige land med å kutte utslipp og håndtere klimaendringene.

Annonse
Annonse

– Disse produsentlandene har bokstavelig talt ikke gjort noe for å gjøre seg fortjent til disse uventede inntektene, sier Brown til BBC.

– Dette er en av de største overføringene av rikdom fra fattige til rike nasjoner noensinne, legger han til.

Flere billioner dollar

Brown var statsminister for Labour mellom 2007 og 2010. Før det var han finansminister i ti år.

Som et oppspark til klimatoppmøtet i Dubai november tar han til orde for en «rikingskatt» for nasjoner som har tjent på høye oljepriser. I en kronikk i The Guardian utdyper han synspunktet sitt.

– De uventede inntektene har gitt energieksportører, som golfstatene og Norge, nær en billion dollar i inntjening fra salg til utlandet, skriver han.

Samlet sett steg overskuddet til den globale olje- og gassnæringen til 4 billioner dollar i fjor, ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA).

Annonse
Annonse

Brown påpeker at dette er omtrent 20 ganger så mye som verdens samlede bistandsbudsjett.

– En skandale

At ikke oljelandene bruker mer av sine inntekter på å hjelpe verdens fattigste land, er en av de største skandalene i vår tid, skriver Brown.

Høye olje- og gasspriser er ifølge eksstatsministeren den viktigste årsaken til at flere mennesker rammes av ekstrem fattigdom.

Brown mener det vil være rimelig at de rikeste oljelandene bruker 3 prosent av sine eksportinntekter på å hjelpe fattige land med å kutte utslipp og tilpasse seg klimaendringene. Samlet sett vil dette utgjøre 270 milliarder kroner.

For Norges del vil avgiften bli på 56 milliarder kroner, ifølge Brown. Saudi-Arabia må punge ut 112 milliarder kroner.

– Pengene er der. Verdens ledere må bare ha mot til å ta dem i bruk. Nå, skriver Gordon Brown.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse