Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 september 2023 08:40
Del på Facebook
Olje og energiminister Terje Aasland (Ap) ønsker å innskrenke innsynsretten til prekvalifiseringssaker og tildelinger av havvindprosjekter. Det reagerer Fiskebåt – Havfiskeflåtens interesseorganisasjon – kraftig på. Foto: Terje Pedersen / NTB
Olje og energiminister Terje Aasland (Ap) ønsker å innskrenke innsynsretten til prekvalifiseringssaker og tildelinger av havvindprosjekter. Det reagerer Fiskebåt – Havfiskeflåtens interesseorganisasjon – kraftig på. Foto: Terje Pedersen / NTB

Fiskebåt – Havfiskeflåtens interesseorganisasjon – reagerer sterkt på at regjeringen foreslår å innskrenke innsyn i vindkraftsaker.

Olje- og energidepartementets forslag om å fjerne dagens innsynsrett gjelder saker om prekvalifisering og tildelinger av prosjektområder for vindkraft til havs.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Begrunnelsen er at det er arbeidskrevende å gjennom alle dokumentene, og at disse vil inneholde store mengder med taushetsbelagte opplysninger. Departementet mener det vil være ressurskrevende å vurdere eventuelle unntak for resten av dokumentene.

– Vi vil av flere grunner advare mot at det innføres begrensninger i dagens innsynsrett i søknader som berører havvind, sier avdelingsleder Espen Jacobsen i Fiskebåt i en pressemelding.

Han peker på at staten legger opp til betydelig offentlig pengebruk, og at det derfor vil være av allmenn interesse hvilke aktører som kan motta statlige midler. Videre vil dagens offentlighet rundt slike søknader bidra til transparens og dermed motvirke konsekvenser som for eksempel korrupsjon.

Annonse
Annonse

For Fiskebåt og fiskerinæringen og andre miljø- og interesseorganisasjoner, vil innsyn i slike søknader være viktig for å ivareta sine interesser i prosessen, mener han.

Forslaget er nå ute på høring, og Fiskebåt peker i sitt høringssvar på viktigheten av at forvaltningen i størst mulig grad praktiserer en åpenhetskultur for opplysninger som har allmenn interesse, eller saker som berører andre viktige samfunnsmessige områder.

Høringsfristen går ut 13. oktober.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse