Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 september 2023 18:09
Del på Facebook
Neste år anslås det at sildebestanden vil være den laveste siden 1988. Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Neste år anslås det at sildebestanden vil være den laveste siden 1988. Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

Neste år anslås det at sildebestanden vil være den laveste siden 1988. Det fremgår av nye kvoteråd det internasjonale havforskningsrådet ICES la fram fredag.

– Prognosene våre sier at sildebestanden i 2024 vil være den laveste siden 1988. Årsklassene etter 2016 er svake og det trengs påfyll fra nye sterke årsklasser, sier Bjarte Bogstad, forsker og ICES-representant ved Havforskningsinstituttet.

Annonse
Annonse

ICES tilrår en kvote på opptil 390.010 tonn for norsk vårgytende sild (nvg-sild). Det er en nedgang på 24 prosent sammenlignet med rådet for 2023.

– I 2024 vil bestanden komme under tiltaksgrensen i høstingsregelen, sier bestandsansvarlig Erling Kåre Stenevik.

I tillegg til rådene for NVG-sild, omfattes kolmule, makrell og hestemakrell.

Kvoterådet for kolmule er 13 prosent høyere sammenlignet med rådet for 2023. ICES tilrår at kolmule-fangstene neste år ikke overstiger rundt 1,53 millioner tonn.

Annonse
Annonse

Kvoterådet for makrell er 739.386 tonn. Det er 5 prosent lavere enn rådet for 2023 og 36 prosent lavere enn forventede fangster i år.

For vestlig hestemakrell tilråder forskerne null fangst, som i fjor.

En utfordring for både nvg-silda, makrellen og kolmulen, er mangelen på internasjonale avtaler.

– Dette gjør at fisket har vært langt over rådene de siste årene. Vi ser nå at dette særlig rammer nvg-silda, der gytebestanden faller under føre-var-grensen, sier Bogstad.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 16 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse