Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2023 06:20
Del på Facebook
Disse trekkfuglene holdt lav marsjhøyde over Mjøsa da de ankom fra Syden denne aprildagen. Illustraasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Disse trekkfuglene holdt lav marsjhøyde over Mjøsa da de ankom fra Syden denne aprildagen. Illustraasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Svenske forskere tror de har funnet ut hvorfor enkelte trekkfugler flyr flere kilometer høyere på dagtid enn på natta: En slags omvendt Ikaros-effekt.

Til nå har ingen klart å forklare hvorfor noen arter kan ha en marsjhøyde på fem til åtte kilometer opp i luften.

Annonse
Annonse

Dobbeltbekkasiner og sivsangere er blant artene som på dagtid søker høyder på opptil fire kilometer høyere enn når de flyr om natta.

Forskerne utstyrte fugler med databrikker som kunne gi informasjon om flyhøyde, posisjon og temperatur. Den foreløpige konklusjonen er temperaturregulering: Hvis fuglene ikke søkte ekstreme høyder, ville de blitt overopphetet under lange flyginger på dagtid.

Trengs flere studier

Biolog Sissel Sjöberg understreker at det er behov for flere studier, men mener at det ser ut til at fuglene tar dette grepet for å holde ut lange dagers ferd mot destinasjoner sør for Sahara.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er utrolig kult at fugler som veier halvparten av en golfballs vekt, kan fly i flere dager i strekk – og at de gjør det i ekstremt høye og kalde høyder, sier hun i en pressemelding fra Lunds universitet.

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.

Omvendt Ikaros

Ved hjelp av samme metode håper hun og kollegene å undersøke hvorfor fugler som normalt er aktive på dagtid, foretrekker å fly om natten.

Forskerne kaller det en omvendt Ikaros-effekt, med henvisning til den greske mytologiske skikkelsen som fløy så nær sola at vingene smeltet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse