Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2023 06:20
Del på Facebook
Disse trekkfuglene holdt lav marsjhøyde over Mjøsa da de ankom fra Syden denne aprildagen. Illustraasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Disse trekkfuglene holdt lav marsjhøyde over Mjøsa da de ankom fra Syden denne aprildagen. Illustraasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svenske forskere tror de har funnet ut hvorfor enkelte trekkfugler flyr flere kilometer høyere på dagtid enn på natta: En slags omvendt Ikaros-effekt.

Til nå har ingen klart å forklare hvorfor noen arter kan ha en marsjhøyde på fem til åtte kilometer opp i luften.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dobbeltbekkasiner og sivsangere er blant artene som på dagtid søker høyder på opptil fire kilometer høyere enn når de flyr om natta.

Forskerne utstyrte fugler med databrikker som kunne gi informasjon om flyhøyde, posisjon og temperatur. Den foreløpige konklusjonen er temperaturregulering: Hvis fuglene ikke søkte ekstreme høyder, ville de blitt overopphetet under lange flyginger på dagtid.

Trengs flere studier

Biolog Sissel Sjöberg understreker at det er behov for flere studier, men mener at det ser ut til at fuglene tar dette grepet for å holde ut lange dagers ferd mot destinasjoner sør for Sahara.

Annonse
Annonse

– Det er utrolig kult at fugler som veier halvparten av en golfballs vekt, kan fly i flere dager i strekk – og at de gjør det i ekstremt høye og kalde høyder, sier hun i en pressemelding fra Lunds universitet.

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.

Omvendt Ikaros

Ved hjelp av samme metode håper hun og kollegene å undersøke hvorfor fugler som normalt er aktive på dagtid, foretrekker å fly om natten.

Forskerne kaller det en omvendt Ikaros-effekt, med henvisning til den greske mytologiske skikkelsen som fløy så nær sola at vingene smeltet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg registrerer at du har kasta kortet i vidare kunnskapsbasert diskurs.
Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap om strekningen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse