Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 oktober 2023 09:29
Del på Facebook
Andreas Bjelland Eriksen (Ap) overtar posten som klima- og miljøminister fra Espen Barth Eide. Miljøbevegelsen er bekymret. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Andreas Bjelland Eriksen (Ap) overtar posten som klima- og miljøminister fra Espen Barth Eide. Miljøbevegelsen er bekymret. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Miljøbevegelsen er skeptisk til Andreas Bjelland Eriksen (31) som klimaminister, men vil gi ham tid før de feller noen dom.

Mandag ble erfarne Espen Barth Eide byttet ut med unge og uerfarne Andreas Bjelland Eriksen (31) som klimaminister. Det gjør miljøbevegelsen bekymret.

– Å få en ny klima- og miljøminister som ikke har gitt uttrykk for noe utpreget klimaengasjement er bekymringsfullt, sier leder i Natur og Ungdom Gina Gylver til Klassekampen.

Hun sier Eriksen nå må bevise at han ikke er en løpegutt for oljen.

Bjelland Eriksen har siden oktober 2021 vært statssekretær for Jonas Gahr Støre (Ap) på Statsministerens kontor, og siden august i fjor for olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

Annonse
Annonse

Leder i Naturvernforbundet Truls Gulowsen sier han har lave forventninger til den nye statsråden, men er likevel klar på at de skal gi Eriksen tid til å motbevise de dystre spådommene hans.

Også Bellona og Framtiden i våre hender sier til avisen at de vil gi den nyutnevnte 31-åringen tid før de feller noen dom.

– Det er positivt at han har god kunnskap om energipolitikk, og så får vi håpe at han klarer å bruke det til å gjennomføre en god klimapolitikk, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse