Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 oktober 2023 08:44
Del på Facebook
Tidligere Frp-leder Siv Jensen mener det er fullt mulig å gjøre alle aksjetransaksjoner, både unoterte og noterte, søkbare i sanntid. Foto: Hanna Johre / NTB
Tidligere Frp-leder Siv Jensen mener det er fullt mulig å gjøre alle aksjetransaksjoner, både unoterte og noterte, søkbare i sanntid. Foto: Hanna Johre / NTB

Det er fullt mulig å gjøre alle aksjetransaksjoner, både unoterte og noterte, søkbare i sanntid. Det mener tidligere finansminister Siv Jensen.

Det eneste som mangler, er politisk godkjennelse fra Finansdepartementet, skriver Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse

Etter at Siv Jensen trakk seg ut av politikken, har hun investert i et selskap som heter Future Xchange. Dette selskapet har en sanntidsløsning som er testet ut i samarbeid med Brønnøysundregistrene.

Problemet i dag er at det er umulig å søke i eierskap i unoterte og noterte aksjer i sanntid. Og en rekke aksjeskandaler for både Erna Solberg, Anniken Huitfeldt og Ola Borten Moe har vist behovet for mer åpenhet om slike transaksjoner.

Jensen mener at den nye muligheten for eksempel ville ha gjort det mulig for Høyre-leder Erna Solberg å sjekke om ektemannen virkelig var ute av daytradingen.

Annonse
Annonse

– Det er fullt mulig ja. Det er egentlig helt utrolig at vi holder oss med en steinalderteknologi på et område som er så viktig for samfunnet, sier Jensen. Hun understreker samtidig at selskapet hun har investert i, ikke vil tjene noe på prosjektet.

SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski er for en gangs skyld enig med sin tidligere politiske motstander og mener at regjeringen må få fortgang i arbeidet med å endre regelverket slik at sanntidsløsningen kan brukes.

– Nå har regjeringen en åpenbar sjanse til å bøte på den tillitskrisen som er skapt etter aksjeskandalene. I lys av de sakene vil disse endringene skape et mye bedre og enklere system, sier hun.

Finansdepartementet har så langt ikke hatt anledning til å kommentere saken, skriver avisen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse