Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 oktober 2023 09:10
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Arbeidsmarkedet holder seg fremdeles stabilt med en arbeidsledighet på 3,5 prosent og litt færre jobber enn i august. Mye skyldes færre pendlere til Norge.

Sesongjusterte, foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det ble nesten 2000 færre jobber i september. Det er nå 106.000 arbeidsledige, noe som utgjør 3,5 prosent av arbeidsstyrken.

Blant ikke-bosatte som pendler til Norge for å jobbe, ble det 0,8 prosent færre jobber i september, sammenlignet med en nedgang på 0,1 prosent blant alle jobber. Det er særlig de som kom fra nye EU-land etter 2004, som faller fra.

– Helt siden starten av året har pilen pekt nedover for jobber blant pendlere, hvor det kraftigste fallet var fra mars til april, sier Tonje Køber, seksjonssjef for arbeidsmarked og lønn i SSB.

Annonse
Annonse

Arbeidsledigheten er stabil, og Køber mener det blir interessant å følge utviklingen framover.

– Selv om nedgangen i antall jobber er moderat, kommer den etter en nedgang i forrige måned også, og det er første gang siden februar 2021 det har vært en nedgang i antall jobber to måneder på rad, sier Køber.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse