Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
26 oktober 2023 09:19
Del på Facebook
Årbok for Freiøya Historielag 2023.
Årbok for Freiøya Historielag 2023.

Årbok for Freiøya Historielag 2023 har et interessant og variert innhold. Den starter med en artikkel om With mahogni båter som ble bygd av båtbygger Bjarne Bøklep, som jobbet hos Johan Sætherø sin møbelfabrikk ved Flatsetsundet. Han bygget bl.a. to elegante 20 fots With mahogni cabincruisere til apoteker Mo Berntsen og Waldemar Werring i 1960/1961, hvor en av disse båtene er tatt vare på.

Videre et det en artikkel med et tidligere intervju med Per Hansø (født 1917) som forteller om livet på Hansøya ved Rensvik. Her får vi bl.a. høre om arbeid ved Rena Bruk, opplevelser ved krigsutbruddet som soldat ved Øyamo (Værnes), ungdomsliv, skole, familie og byggingen av Omsundbrua.

Annonse
Annonse

Hans Einar Ohrstrand forteller om familien sin som drev gartneri ved Stranden Nordre.

Drosjene på Frei har en lang historie. Det begynte i 1930, men fikk først en større utvikling etter krigen da Omsundbrua bandt Frei sammen med byen. Her kan vi lese om Nils Kleivmyr, Hilmar Stavnesli, Oddmund Bjerkås, Oscar Dønheim, Hannar Pettersen, Rolf «Basse» Williamsen og Nils Semundseth. Det er også mange bilder med omtale av bilene de hadde.

I artikkelen om historien til kiosker og andre forretninger på Rensvik er det omtale av bl.a. Supern og Rensvik Storkiosk, kiosken til Erna Hansø, Rubikiosken, Nøstebua, melkeutsalg og frisørsalonger.

Vi kan også lese om da bilferja «Goma» ble satt inn i Kvitnes-ruten 1968, som ble innkortet fra Kvitnes-Gjemnes til Kvitnes-Høgset.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I årboken er den første av to artikler om posthistorien på Freiøya. Posthusene er historie i dag, men tidligere hadde posthuset en sentral og viktig samfunnsoppgave. De første posthusene lå gjerne ved sjøen, da dette var hovedferdselsåren. I mange år måtte folk gå for å hente posten før veinettet og biltrafikken ble utbygd. Da ble også posthusene flyttet. I artikkelen kan man lese om denne utviklingen med omtale av alle posthusene og bilder av mange av dem.

Cirkus Zorba ble landskjent og satte lille Frei på Norgeskartet. Thor Gujord har skrevet en interessant artikkel om historien til sirkuset som fikk geitene inn i manesjen. Først reiste Gujord sammen med Cirkus Arnardo før han og familien startet Cirkus Zorba, som hadde verdenspremiere i 1992. Det hele varte i 24 år. Artikkelen har mange bilder og gode historier.

Som i tidligere årbøker, er det en artikkel med saker fra Frei kommune, denne fra 1946 til 1964. Her kan man lese om veiarbeid, utbygging av telefonnettet, Axel Fiske som ble ordfører i 1948 og 1000-års stevnet på Rastarkalv i 1955.

Det er også en artikkel om familien Bergem som flyttet fra Nordistua på Tingvoll til Or og fikk kjøpekontrakt på garden i 1901.

Mot slutten er det artikler om historien til Freiøya Historielag, som ble stiftet i 1980, og stedsnavnene Vargdalen og Bjønnaskaret.

Årboken legges ut for salg ved bokhandlerne i Kristiansund og Coop-butikken på Storbakken. Mye godt lesestoff her når vi nå gå mot mørkere tider.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse