86 prosent av virksomhetene er fornøyde med Nav, og private virksomheter blir stadig mer fornøyde. Men flertallet synes reglene og tilgjengeligheten er for dårlig.
Det viser årets arbeidsgiverundersøkelse, som er gjennomført av Opinion på vegne av Nav. Den ble gjennomført mellom juni og juli i år, og 3290 virksomheter deltok i undersøkelsen.
86 prosent svarer at de er fornøyd med Nav, mens andelen som er fornøyd med Navs besøk i virksomheten, har steget fra 76 til 83 prosent fra i fjor. Tilfredsheten blant private virksomheter har økt fra 80 prosent i 2020 til 85 prosent i år.
– Det er positivt at andelen tilfredse ligger på et stabilt høyt nivå, og ikke minst at også de private virksomhetene har blitt stadig mer tilfredse, sier arbeidsdirektør Hans Christian Holte.
Under halvparten er imidlertid fornøyd med Navs regler og rutiner - 47 prosent svarer at de er fornøyde. 53 prosent svarer at de er fornøyde med hvor koordinerte og tilgjengelige medarbeiderne i Nav er.
– Jeg har stor forståelse for at virksomhetene har behov for å få kontakt med Nav raskt og effektivt. Mange virksomheter har en fast kontaktperson, og de er generelt mer fornøyde enn de som ikke har det, sier Holte.
60 prosent svarer at de synes informasjonen fra Nav er klar og forståelig.
– Reglene er politisk bestemt, men vi har helt klart et potensial for å forklare dem på en bedre måte. Vi jobber med dette kontinuerlig, både i tekster på nav.no og i brev, sier arbeidsdirektøren.
(©NTB)