Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 oktober 2023 12:14
Del på Facebook
Et av Mowis anlegg ved Aukrasanden.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Et av Mowis anlegg ved Aukrasanden.Foto: Gorm Kallestad / NTB

Oppdrettsselskapet Mowi mistet 5100 fisk på et anlegg i Frøya kommune i september. Fiskene ble klemt i hjel på grunn av uforutsette strømmer.

Fisken skulle lusebehandles da uhellet skjedde 18. september, skriver Intrafish.

– Det var kraftig strøm i tidsrommet fra noten var lina opp til oppstart av behandling. Under disse strømforholdene er det en mulig årsak at det har blitt noen lommer eller forandring på noten, som har ført til at fisk har blitt klemt i hjel, heter det i skjemaet Mowi har fylt ut hos Mattilsynet.

Oppdrettsselskapet Mowi skriver at det ikke er mistanke om at hendelsen kan knyttes til smittsom sykdom, og at bildene av den døde fisken viser skader som er typiske for trengsel.

– Været var dessverre verre enn meldt. I ettertid er det lett å si at man nok skulle vurdert om det var forsvarlig å fortsette operasjonen, men slike hendelser er svært sjeldne og vanskelig å forutse, sier kommunikasjonsdirektør i Mowi, Ola Helge Hjetland.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse