Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 oktober 2023 14:29
Del på Facebook
Fagforbundet mener omorganiseringen i Posten vil føre til at nye sjåfører må kjøre på minstelønn. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Fagforbundet mener omorganiseringen i Posten vil føre til at nye sjåfører må kjøre på minstelønn. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Yrkessjåførene i Posten flyttes over i et eget datterselskap. Fagforbundet advarer mot dårligere vilkår for ansatte og tillitsvalgte. Posten sier derimot at ingen vil gå ned i lønn.

– De ansatte føler seg sviktet av egen arbeidsgiver. Som en av de seriøse virksomhetene går Posten nå i retning av de useriøse i transportbransjen, sier leder av Fagforbundet Post og Finans, Gerd Øiahals, til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

LO-forbundet organiserer yrkessjåførene i Posten, som nå skal flyttes over til datterselskapet Posten Bring Bildrift AS. Konsekvensen er dårligere vilkår og mindre innflytelse for både ansatte og tillitsvalgte, advarer Fagforbundet.

– Posten kaster seg inn i en nedadgående spiral i en allerede hardt presset bransje. De sier det er å tilpasse seg vilkårene i bransjen, men i virkeligheten er dette en samling i bunn, sier Øiahals.

– Ingen vil gå ned i lønn

– Forslaget er at vi samler all yrkestransport i vårt heleide datterselskap Posten Bring Bildrift. Vi jobber med å bygge Norges største og mest profesjonelle arbeidsplass for yrkessjåfører, sier pressesjef Kenneth Pettersen i Posten til NTB.

Han avviser påstandene om at ansatte vil gå ned i lønn som følge av omorganiseringen. Hensikten med det hele oppgis til bedre utnyttelse av bilene og utvide driften til større deler av døgnet.

– Ingen av våre sjåfører kommer til å gå ned i lønn, slår han fast, og legger til at drøftinger pågår og ingen formell beslutning er tatt.

Tariffhopping

Ifølge Øiahals opererer Postens datterselskap med en såkalt minstelønnsavtale. Det betyr at nye ansatte i stor grad vil motta minstelønn, fremholder hun. Når det gjelder sjåførene som flyttes over til det nye selskapet, mener Fagforbundet det er mulig å sikre dem dagens vilkår.

– Det Posten gjør kan ikke kalles annet enn tariffhopping. Det betyr at arbeidsgiver flytter ansatte over på en avtale som er dårligere for arbeidstakerne og billigere for arbeidsgiver. Det er altså det statseide Posten som gjennomfører dette, sier Øiahals

Posten svarer at endringene gjøres for å sikre framtidig konkurransekraft og trygge arbeidsplasser. Pressesjefen skriver at sjåførene som flyttes ikke vil få særlig andre vilkår enn i dag. Alle sjåfører som flyttes over fra Posten, vil beholde dagens grunnlønn.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Nye ansatte blir møtt med tariffavtalen for yrkessjåfører som er inngått med Fagforbundet. De fleste av våre yrkessjåfører får godt over minstelønn, svarer pressesjefen.

Overrasket over Fagforbundet

Ifølge Posten vil endringene omfatte om lag 800 sjåfører og ledere. Flyttingen av de ansatte som er berørt av endringene, vil skje innen 15. mars nest år.

Fagforbundet organiserer omtrent 6500 ansatte i Posten Norge AS og er største forbund i selskapet. I tillegg til å være kritiske til lønnsforholdene for dem som blir berørt av oppdelingen, reagerer Fagforbundet på at en oppdeling også vil svekke tariffmakten til forbundet når opp mot 1000 medlemmer flyttes.

– Vi er grunnleggende uenig i Fagforbundets fremstilling av saken, både hva gjelder endringene og samarbeid. Vi har også denne gangen jobbet sammen med Fagforbundet og hatt dialog om saken flere måneder for å komme fram til gode løsninger. Vi er derfor veldig overrasket over denne fremstillingen som kommer før drøftingen er ferdig, skriver Pettersen til NTB.

Ap: Forstår de ansattes skepsis

I en kommentar til uenigheten mellom ledelsen i Posten og Fagforbundet skriver transportpolitisk talsperson Marte Mjøs Persen, at man i Arbeiderpartiet må se på de faktiske sidene i saken før de trekker en konklusjon.

– Men vi forstår de ansattes skepsis til endringer som kan true de vilkårene og de rettighetene som er opparbeidet, sier den tidligere arbeids- og inkluderingsministeren.

Hun sier Arbeiderpartiet er opptatt av at de gode standardene i norsk arbeidsliv skal opprettholdes. Hun mener også at statseide bedrifter har en viktig oppgave med å bidra til et arbeidsliv med trygge, forutsigbare rammer.

– Det er viktig at de ansattes fagorganisasjoner involveres på en god måte når det gjelder omstilling. Dette vet vi Posten har vært gode på fram til nå, vi håper dette fortsetter, sier Persen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse