Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 oktober 2023 21:19
Del på Facebook
Forskningsskipet Kronprins Haakon fotografert etter at det splitter nytt kom til Bergen og Norge fra verftet i Italia i 2018.Foto: Tore Meek / NTB
Forskningsskipet Kronprins Haakon fotografert etter at det splitter nytt kom til Bergen og Norge fra verftet i Italia i 2018.Foto: Tore Meek / NTB

I 18 timer fulgte et russisk skip etter et norsk forskningsfartøy utenfor Svalbard. Russeren ble i sin tur skygget av et norsk kystvaktfartøy.

Forskere og mannskap på det norske forskningsskipet Kronprins Haakon opplevde situasjonen som skremmende og som en provokasjon, skriver NRK.

Det var 11. september i år at det russiske skipet Yantar, som av vestlige kilder omtales som et spionskip, plutselig dukket opp nær det norske forskningsskipet i Framstredet mellom Svalbard og Grønland.

– Det var helt greit til de svingte rundt og begynte å følge etter oss. Da ble det et litt annet scenario. Da tenkte vi selvfølgelig «hvorfor gjør de det, hva er hensikten?», sier kaptein Hallgeir Magne Johansen til NRK.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han tok kontakt med det russiske skipet over radio for å spørre hva de egentlig holdt på med, men fikk ikke noe svar.

Mannskapet på broen på det russiske skipet fulgte imidlertid oppfordringen om å holde større avstand.

På åpent hav er det vanlig å holde seg utenfor en sikkerhetssone på 500 meter, forklarer kaptein Johansen til NRK. Etter at han snakket med russerne over radio, flyttet Yantar seg slik at akterenden var 500 meter fra Kronprins Haakon.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse