Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2023 08:48
Del på Facebook
Gikk den nye vaskemaskinen fort i stykker? Heretter skal kundene kunne kreve av den blir reparert, framfor å måtte kjøpe en ny, om EU-parlamentet får det som de vil. Foto: Lise Åserud / NTB
Gikk den nye vaskemaskinen fort i stykker? Heretter skal kundene kunne kreve av den blir reparert, framfor å måtte kjøpe en ny, om EU-parlamentet får det som de vil. Foto: Lise Åserud / NTB

Om EU-politikerne får det som de vil, skal folk heretter kunne kreve at varer som går i stykker, blir reparert.

«Retten til å reparere» heter forslaget som EU-kommisjonen har lagt på bordet. Tirsdag sa EU-parlamentet sa ja til forslaget med overveldende flertall.

Om forslaget går igjennom forhandlinger med Ministerrådet, skal europeiske forbrukere heretter ha rett til å kreve reparasjoner på varer som vaskemaskiner, støvsugere og mobiltelefoner i garantitiden.

I denne perioden er også salgsstedene forpliktet til å velge reparasjon framfor å tilby en ny vare. Det vil blant annet innebære at de er nødt til å sikre at det finnes reservedeler.

EU-parlamentet går også inn for å utvide garantitiden med ett år.

Annonse
Annonse

– Dette er en direkte svar på kravet til mange forbrukere. Folk ønsker å utvide levetiden til produktene, men ofte er det for dyrt eller for vanskelig, sier parlamentets saksordfører René Repasi fra den sosialdemokratiske partigruppa (S &).

– Hensikten er å få bukt med «bruk og kast»-samfunnet, sier han.

Ifølge en EU-studie vil 77 prosent av EUs innbyggere heller reparere en vare enn å kjøpe ny.

Vedtaket fra EU-parlamentet innebærer også at kundene kan ha krav på et tilsvarende produkt til låns i reparasjonsperioden.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse