Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 november 2023 08:43
Del på Facebook
Årsresultatet for elektrisitetsnæringen var 52 prosent høyere i 2022 enn i 2021. Foto: Annika Byrde / NTB
Årsresultatet for elektrisitetsnæringen var 52 prosent høyere i 2022 enn i 2021. Foto: Annika Byrde / NTB

Årsresultatet for elektrisitetsnæringen var 52 prosent høyere i 2022 sammenlignet med 2021. Strømprisene har aldri vært så høye som i andre halvdel av 2022.

Driftsinntektene for elektrisitetsnæringen samlet økte med 66 prosent, mens driftskostnadene økte med 56 prosent, ifølge SSB.

Annonse
Annonse

– Det har aldri blitt registrert høyere strømpriser enn i andre halvår 2022, sier seniorrådgiver Tom Jonas Billit i Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisen i engrosmarkedet var på 130,3 øre/kWh som gjennomsnitt for 2022. Det er en økning på 102 prosent fra 2021, da snittprisen var på 64,5 øre/kWh.

Det var også store prisforskjeller i de ulike regionene i landet. Prisene var høyest i Sør-Norge. For eksempel var kraftprisen uten nettleie, avgifter og fratrekk for strømstøtte for husholdningene 211 øre/kWh i Vestfold og Telemark sammenlignet med 39,4 øre/kWh i Nordland.

Annonse
Annonse

Strømstøtten som ble innført i desember 2021, hadde effekt i hele 2022 og bidro til å dempe prisene for husholdningene.

Driftsinntektene for elektrisitetsnæringen økte med 66,4 prosent fra 2021 til 2022, til 381 milliarder kroner. Driftskostnadene økte med 55,6 prosent til 253 milliarder kroner. Driftsresultatet ble 128 milliarder kroner, og økte med 92,5 prosent.

Utviklingen for næringen er uvanlig i historisk sammenheng og er drevet av de økte markedsprisene for elektrisk kraft i 2022.

– Prisøkningene påvirker både inntektene og kostnadene, sier Billit

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse