Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
13 desember 2023 14:05
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Fra 1. januar 2024 vil alle bussrutene i Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla få splitter nye busser, og i Kristiansund blir alle bybussene elektriske. Samtidig blir det gjort endringer i ruteopplegget, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Årsaken er at bussene fra nyttår vil starte kjørerutene fra det nye bussdepotet i Pilotveien i Kristiansund. Dette gjør at ruteopplegget må justeres noe, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Stein Fredrik Røstberg, rådgiver for drift i FRAM i Møre og Romsdal fylkeskommune, forteller at det for de fleste bussrutene ikke blir så store endringer.

– Frekvensen vil være tilnærmet lik for de fleste rutene, seier han, og oppfordrer passasjerene om å sjekke sin bussrute i FRAM-appen eller på nettsidene til FRAM.

– Da er du forberedt når du skal ta bussen på nyåret, sier Røstberg.

Må endre på Torvhaugan

For en av bussrutene blir det en større endring. Dette gjelder rute 802, som fra 1. januar vil kjøre færre turer til Torvhaugan. Røstberg forklarer at årsaken til dette er lave passasjertall over tid.

– Passasjertallene våre viser at det er veldig få som går på og av bussen på Torvhaugan. Vi må legge opp rutene mest mulig rasjonelt, og fra nyttår kommer rute 802 derfor til å kjøre til Torvhaugan annen hver tur på kveldstid på hverdagene. Det blir ikke turer til Torvhaugan på lørdag og søndag, seier Røstberg.

– Bussen bruker kortere tid på å komme fram når det er færre stopp, og kundeundersøkingene våre viser at framføringstid er viktig for passasjerene våre. Da må vi så langt det er mulig unngå å kjøre veier der det er få eller ingen som tar bussen, sier Røstberg.

Vgs-elever kan ta FRAM Express rute 100

Røstberg opplyser også at FRAM Ekspress rute 100 har endret rutetidene til å ha avgang klokken 07.58 fra Storbakken.

Annonse
Annonse

– Linje 100 vil stoppe for vgs-elever og andre passasjerer fra Storbakken-området, og er framme på Kristiansund trafikkterminal klokken 08.30. Vi oppfordrer vgs-elever om å bruke denne bussruten i stedet for 812 når de skal på skolen.

Rute 811 og 812

Fra 1. januar 2024 vil alle turer på strekningen Kristiansund sentrum–Sødalen–Storbakken–Kanestraum bli kjørt av bussrute 811. Tidligere ble også deler av strekningen betjent av rute 812, men nå kjører 812 utelukkende Kristiansund sentrum–Godhaugen–Kvalvika–Storbakken–Flatøy.

– Det derfor viktig å ikke bare se på rutenummeret når du går på bussen, men også sjekke at ruten faktisk går dit du har tenkt deg, seier Røstberg.

– I tillegg er det viktig å være obs på at de fleste turene med rute 811 ender i Sødalen.

Flere tek bussen

FRAM ser en positiv økning i tallet på passasjerer på mange av bussrutene etter den store ruteomleggingen i 2020. Dette var et samarbeidsprosjekt mellom fylkeskommunen og Kristiansund kommune, og bakgrunnen var et ønske om å utvikle kollektivtilbudet og øke tallet på reisende. Målet med omleggingen var å øke frekvensen på bussavganger på hovedtraseene på de ulike rutene i Kristiansund og Frei.

Røstberg forteller at FRAM har fulgt spent med på utviklingen siden ruteomleggingen.

– I starten fikk vi mange klager, men etter hvert gikk tallet på klager drastisk ned. Nå ser vi at vi har svært god økning i tallet på passasjerer. Passasjertallene til og med oktober i år viser en økning på omtrent 59.000 passasjerer, sammenlignet med samme periode i 2019, som var før ruteomleggingen, sier Røstberg.

– For alle aktuelle ruter henter vi ut statistikk både med og uten skoleskyss. Slik kan vi måle at økningen ikke blir påvirket av skoleskyssen, men faktisk viser utviklingen i hvor mange som velger å bruke kollektivtilbudet. Vi i FRAM er selvsagt glade for at stadig flere tar buss, avslutter Røstberg.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse