Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 desember 2023 10:58
Del på Facebook
I år sier flere enn før at de bruker bilen mer i hverdagen. Samtidig har flere kjøpt seg elbil de siste årene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
I år sier flere enn før at de bruker bilen mer i hverdagen. Samtidig har flere kjøpt seg elbil de siste årene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For 2023 oppgir flere at de har brukt bil på hverdagsreiser enn i 2019, og at de betaler mer i bompenger, viser Nafs Trafikantbarometer 2023.

77 prosent svarer nå at de bruker bilen på hverdagsreiser, noe som er opp fra 2021 og 2019 da henholdsvis 74 og 71 prosent svarte det samme, ifølge undersøkelsen.

Annonse
Annonse

Samtidig er det stadig flere som kjører elbil, og andelen som eier elbil i år, er på rundt en firedel. Andelen som eier dieselbil, sank med 6 prosentpoeng fra 2021, og for bensinbiler gikk den ned med 4 poeng.

Stadig flere vil dessuten ha elbil. 47 prosent oppgir at de skal ha elbil neste gang de kjøper bil, opp fra 43 prosent i 2021. I 2017 ville 30 prosent ha elbil.

Undersøkelsen viser også at flere enn før betaler bompenger. For to år siden hadde 60 prosent en bompengeregning på under 500 kroner i måneden. Dette synker til 51 prosent i år.

Annonse
Annonse

Disse tallene bekymrer Naf, sier pressesjef Ingunn Handagard. For i tillegg svarer 56 prosent at de mener politikerne ikke forstår hvor skoen trykker, noe som er en økning fra 2021, da 45 prosent svarte det samme.

– Det er et sterkt politisk press for å få ned bilbruken. Men når vi ser at bilbruken øker og bompengene øker, så er det fordi alternativene ikke er gode nok i dag. Å bytte til elbil er en måte for folk å kjøre litt mer miljøvennlig og med lavere kostnader, men ikke alle har muligheten til å kjøpe ny bil. Derfor kan de kjenne at politikken ikke samsvarer med deres behov i hverdagen, sier Handagard.

Trafikantbarometeret i år er besvart av 4242 personer, og undersøkelsen er utført av Norstat for Naf.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDen løysinga ligg i stabilt sideleie, kanskje også på sotteseng.
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen største flaskehalsen på E39 Ålesund-Molde er fergen Vestnes-Molde. Den fjernes med trinn 1 på Møreaksen.
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet står at det kan arbeidast med å fjerne flaskehalsar langs eksisterande E39.  Og Vik til Molde er ikkje eksisterande ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at tildelingsbrevet til SVV stopper videre arbeid med Møreaksen. Nå hevder du at budsjettet var på ca. 110 ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse