Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 desember 2023 10:58
Del på Facebook
I år sier flere enn før at de bruker bilen mer i hverdagen. Samtidig har flere kjøpt seg elbil de siste årene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
I år sier flere enn før at de bruker bilen mer i hverdagen. Samtidig har flere kjøpt seg elbil de siste årene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

For 2023 oppgir flere at de har brukt bil på hverdagsreiser enn i 2019, og at de betaler mer i bompenger, viser Nafs Trafikantbarometer 2023.

77 prosent svarer nå at de bruker bilen på hverdagsreiser, noe som er opp fra 2021 og 2019 da henholdsvis 74 og 71 prosent svarte det samme, ifølge undersøkelsen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Samtidig er det stadig flere som kjører elbil, og andelen som eier elbil i år, er på rundt en firedel. Andelen som eier dieselbil, sank med 6 prosentpoeng fra 2021, og for bensinbiler gikk den ned med 4 poeng.

Stadig flere vil dessuten ha elbil. 47 prosent oppgir at de skal ha elbil neste gang de kjøper bil, opp fra 43 prosent i 2021. I 2017 ville 30 prosent ha elbil.

Undersøkelsen viser også at flere enn før betaler bompenger. For to år siden hadde 60 prosent en bompengeregning på under 500 kroner i måneden. Dette synker til 51 prosent i år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Disse tallene bekymrer Naf, sier pressesjef Ingunn Handagard. For i tillegg svarer 56 prosent at de mener politikerne ikke forstår hvor skoen trykker, noe som er en økning fra 2021, da 45 prosent svarte det samme.

– Det er et sterkt politisk press for å få ned bilbruken. Men når vi ser at bilbruken øker og bompengene øker, så er det fordi alternativene ikke er gode nok i dag. Å bytte til elbil er en måte for folk å kjøre litt mer miljøvennlig og med lavere kostnader, men ikke alle har muligheten til å kjøpe ny bil. Derfor kan de kjenne at politikken ikke samsvarer med deres behov i hverdagen, sier Handagard.

Trafikantbarometeret i år er besvart av 4242 personer, og undersøkelsen er utført av Norstat for Naf.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse