Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 januar 2024 08:36
Del på Facebook
Ruth Romskaug, som skapte Grandiosaen, døde i romjulen. Arkivfoto: Tore Meek / NTB
Ruth Romskaug, som skapte Grandiosaen, døde i romjulen. Arkivfoto: Tore Meek / NTB

Ruth Romskaug skapte tidenes mest populære frossenpizza i Norge. I romjulen sovnet Grandiosaens mor inn i sitt hjem i Brumunddal, skriver VG.

Romskaugs datter Rita bekrefter dødsfallet overfor avisen. Ruth Romskaug ble 81 år gammel.

Romskaug hadde jobbet et par år med å finne den perfekte smaken da Nora Industrier på Stranda på Sunnmøre lanserte det aller første eksemplaret av Pizza Grandiosa 11. februar 1980.

Hun røpet aldri oppskriften til utenforstående, men pizzaen ble bevisst krydret mildt for å falle i smak hos de fleste. Selv spiste Romskaug nesten aldri frossenpizza.

Annonse
Annonse

– Det er svært sjelden jeg spiser pizza og nesten aldri frossenpizza, sa hun til Ringsaker Blad i 2020.

Daværende fabrikksjef på Stranda, Ivar Moss – mannen som regnes som Grandiosaens far, døde i 2016.

Siden lanseringen i 1981 har nordmenn satt til livs over 600 millioner grandiser – mer enn 25 millioner i året.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse