Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2024 10:50
Del på Facebook
Bygging av nye motorveier krever store arealer – og betyr gjerne store naturinngrep. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Bygging av nye motorveier krever store arealer – og betyr gjerne store naturinngrep. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Natur bygges ned langt raskere enn noen har visst. Men klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) vil ikke innføre flere reguleringer for kommunene.

På Politisk kvarter på NRK mandag morgen avviste Eriksen å stramme inn på regelverket. Han vil heller satse på veiledning.

Annonse
Annonse

– Jeg tror ikke svaret på naturutfordringene våre er å oppheve lokaldemokratiet. Vi må heller lage verktøy som gjør at man kan ivareta naturen i fellesskap, både i lokal, regional og statlig planlegging, sier Eriksen.

Mangler oversikt

På fem år er det foretatt rundt 44.000 inngrep i naturen, viser en kartlegging NRK har foretatt. Hvert minutt blir 79 kvadratmeter naturområde bygget ned.

Også i rødlistede naturtyper, som inngrepsfri natur, myr, strandsone, vassdrag og villreinområder, åpnes det nye byggefelt i snitt ti ganger om dagen, viser kartleggingen.

Myndighetene mangler oversikt over den totale nedbyggingen, vedgår Eriksen overfor NRK.

Samtidig har regjeringen allerede tatt flere grep, som forbud mot nedbygging av myr og tydeligere forventninger knyttet til hyttebygging, påpeker han.

Lager naturregnskap

Ifølge Eriksen er den største utfordringen at kommunene ikke har noen oversikt over sårbare naturområder.

Overfor NTB presiserer han at regjeringen nå jobber med en stortingsmelding som skal følge opp naturavtalen. Denne kommer i løpet av året og vil vise tiltak for å nettopp stanse nedbygging av natur.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Hvilke tiltak som kommer, kan vi ikke si nå, sier Eriksen, som presiserer det vil bli stilt tydeligere krav og forventninger til både kommuner og andre.

– Alle kommunene må forholde seg til den naturen vi har, sier Eriksen.

Men han vil ikke innskrenke den lokale selvråderetten.

– Flest mulig beslutninger bør tas der ute hvor folk bor, slår klima- og miljøministeren fast.

SV reagerer

Miljøpolitisk talsperson i SV Lars Haltbrekken mener på sin side regjeringen gjør for lite for å begrense naturtapet.

– Alvoret i naturtapet kan umulig ha gått opp for regjeringen når de bare skal fortsette som før med velmente råd og veiledning. Hvert enkelt inngrep rundt om i landet er lite. Summen blir enorm. Derfor må det strengere nasjonale krav til, sier Haltbrekken til NTB.

SV går blant annet inn for et nasjonalt forbud mot etablering av nye hyttefelt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse