Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2024 20:09
Del på Facebook
Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen er misfornøyd med at det er et stort sprik mellom antall oppdrettsfisk som er rapportert rømt fra oppdrettsmerder, og det reelle antallet. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen er misfornøyd med at det er et stort sprik mellom antall oppdrettsfisk som er rapportert rømt fra oppdrettsmerder, og det reelle antallet. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Hittil er det innrapportert rundt 18.000 rømte fisk fra oppdrettsanlegg i 2023. Fiskeridirektøren mener at tallene er svært usikre.

I tillegg til 29 rapporterte hendelser for totalt rundt 18.000 rømte fisk, er det fortsatt 22 hendelser der Fiskeridirektoratet fortsatt venter på antallet.

Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen er krystallklar på at rutinene for telling og rapportering er for dårlige, og at tallene som er innrapportert ikke er å stole på.

– Rømming av oppdrettsfisk er fortsatt en stor utfordring i næringen, og selv etter dialog med næringen ser vi ingen forbedring i metodikk og rutiner for vurdering av rømningsomfang, sier han.

Dette medfører at tallene som innrapporteres ikke er i samsvar med det reelle rømningstallet, og derfor ikke egnet som miljøindikator eller som mål på rømningssituasjonen.

– Korrekt innrapportering er også viktig fordi tallene aktivt brukes både av næring og mediene, som nå bruker tall som er svært usikre, sier Bakke-Jensen.

Annonse
Annonse

– Vi opplever jevnlig at resultat etter telling eller utslakt viser et høyere antall fisk enn hva som var rapportert beholdning før rømningshendelsen. Det er ofte snakk om mange tusen fisk, fortsetter han.

Samtidig har direktoratet fått mange henvendelser om oppdrettsfisk som er fanget, og som ikke er rapportert som rømt.

Direktoratet mottok i fjor totalt 172 tips av denne typen, mot 114 i 2022.

– Det som er spesielt med denne type meldinger er at det kommer fra publikum, og ikke fra næringsaktørene, sier fiskeridirektøren.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse