Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2024 20:09
Del på Facebook
Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen er misfornøyd med at det er et stort sprik mellom antall oppdrettsfisk som er rapportert rømt fra oppdrettsmerder, og det reelle antallet. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen er misfornøyd med at det er et stort sprik mellom antall oppdrettsfisk som er rapportert rømt fra oppdrettsmerder, og det reelle antallet. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Hittil er det innrapportert rundt 18.000 rømte fisk fra oppdrettsanlegg i 2023. Fiskeridirektøren mener at tallene er svært usikre.

I tillegg til 29 rapporterte hendelser for totalt rundt 18.000 rømte fisk, er det fortsatt 22 hendelser der Fiskeridirektoratet fortsatt venter på antallet.

Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen er krystallklar på at rutinene for telling og rapportering er for dårlige, og at tallene som er innrapportert ikke er å stole på.

– Rømming av oppdrettsfisk er fortsatt en stor utfordring i næringen, og selv etter dialog med næringen ser vi ingen forbedring i metodikk og rutiner for vurdering av rømningsomfang, sier han.

Dette medfører at tallene som innrapporteres ikke er i samsvar med det reelle rømningstallet, og derfor ikke egnet som miljøindikator eller som mål på rømningssituasjonen.

– Korrekt innrapportering er også viktig fordi tallene aktivt brukes både av næring og mediene, som nå bruker tall som er svært usikre, sier Bakke-Jensen.

Annonse
Annonse

– Vi opplever jevnlig at resultat etter telling eller utslakt viser et høyere antall fisk enn hva som var rapportert beholdning før rømningshendelsen. Det er ofte snakk om mange tusen fisk, fortsetter han.

Samtidig har direktoratet fått mange henvendelser om oppdrettsfisk som er fanget, og som ikke er rapportert som rømt.

Direktoratet mottok i fjor totalt 172 tips av denne typen, mot 114 i 2022.

– Det som er spesielt med denne type meldinger er at det kommer fra publikum, og ikke fra næringsaktørene, sier fiskeridirektøren.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse