Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2024 14:47
Del på Facebook
Energiminister Terje Aasland (Ap) vil ikke utsette havvind-auksjonen som er planlagt en gang i februar eller mars. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Energiminister Terje Aasland (Ap) vil ikke utsette havvind-auksjonen som er planlagt en gang i februar eller mars. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Shell, Lyse og Eviny mener de ikke har fått god nok tid til å vurdere lønnsomheten i et eventuelt havvind-prosjekt. De ber regjeringen utsette første auksjon.

– For oss har det vært viktig å få nok tid til å snu alle steiner for å se om det er mulig å få lønnsomhet i prosjektet. For norsk havvind-industri er det viktig å ikke «rushe» fram til auksjonen, sier Eviny-sjef Ragnhild Janbu Fresvik til Teknisk Ukeblad.

De tre energiselskapene utgjør er ett av sju konsortier som fortsatt er med i prosessen om utbygging av havvind i Sørlige Nordsjø II

Fresvik har ikke et svar på hvor lang tid de trenger, men sier at langsiktige kraftkjøpsavtaler må få helt andre priser enn i dag hvis ny energi skal bli bygget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Havvind-auksjonen er planlagt i februar og mars.

Energiminister Terje Aasland (Ap) sier at han er klar over at enkelte aktører vil utsette auksjonen, men står fast ved at timeplanen han har lagt, står.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse