Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 januar 2024 13:57
Del på Facebook
Nå strammer regjeringen ved justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) og arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) inn grepet om ukrainske flyktninger ytterligere.Foto: Javad Parsa / NTB
Nå strammer regjeringen ved justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) og arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) inn grepet om ukrainske flyktninger ytterligere.Foto: Javad Parsa / NTB

Det er fortsatt uforholdsmessig mange ukrainske flyktninger som kommer til landet, i regjeringens øyne. Nå innfører de nye innstramminger for gruppa.

Det legges til grunn at mellom 25.000 og 45.000 ukrainere kommer til Norge i 2024, sa justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) på en pressekonferanse mandag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Mange kommuner står i et veldig press, sa justisministeren.

Blant kuttene er at ukrainere ikke lenger vil få økonomisk støtte om de velger å bo privat istedenfor på asylmottak. I tillegg vil det ikke lenger være mulig å bo i asylmottak med kjæledyr, og det blir krav om botid på fem år for gratis tannhelse for dem mellom 19 og 24 år.

Høyere ytelsesnivå enn i nabolandene

Engangsstønaden skal komme etter et års botid, og det blir også innført krav om botid for grunn- og hjelpestønad.

Det kommer mange ukrainere til Norge i forhold til antallet som kommer til nabolandene. Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) sa på mandagens pressekonferanse at det er grunn til å tro at en del kommer til Norge fordi nivået på tjenestene og ytelsene våre er høyere enn i nabolandene.

Annonse
Annonse

Allerede i høst og vinter innførte regjeringen en rekke andre tiltak for å stramme inn ordningene for ukrainske flyktninger. Blant annet ble det begrenset mulighet for flyktningene å reise fram og tilbake mellom Ukraina og Norge.

«Uforholdsmessig mange» flyktninger til Norge

I tillegg til de nye kuttene i ytelser blir det også strengere krav til introduksjonsprogrammet slik at flere ukrainere kommer seg raskere ut i arbeid, heter det i pressemeldingen.

I statsbudsjettet har regjeringen imidlertid lagt til grunn at det vil komme om lag 20.000 flyktninger fra Ukraina i år. Det er satt av 27,7 milliarder kroner til kommunene i statsbudsjettet til bosetting av flyktningene. Dette forventer altså Mehl vil overskrides kraftig.

Siden krigen startet i 2022 har Norge tatt imot over 72.000 flyktninger fra Ukraina. 36.400 av dem kom i fjor.

Tallet er langt høyere enn det Norges naboland kan vise til. I fjor tok Sverige imot 12.400 flyktninger, mens Danmark endte på 8.300 asylsøknader. Regjeringen mener det kommer «uforholdsmessig» mange til Norge i forhold til våre naboland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse