Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 januar 2024 16:01
Del på Facebook
Laksefiske ble halvert i Møre og Romsdal i 2023. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Laksefiske ble halvert i Møre og Romsdal i 2023. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Laksefisket i Møre og Romsdal ble nesten halvert i 2023. Samlet fangst i elvene var på 19,3 tonn, sammenlignet med 37,5 tonn i 2022.

– Vi tror at hovedårsaken til nedgangen i laksefisket er at færre laks overlevde i sjøen, sier seniorrådgiver Geir Moen hos Statsforvalteren i Møre og Romsdal i en pressemelding.

Vitenskapelig råd for lakseforvaltning, et uavhengig råd opprettet av Miljødirektoratet, peker nettopp på redusert overleving ute i havet som grunn til nedgangen.

– De mener den reduserte overlevingen kan skyldes klimaendringer eller andre forhold, og også lakselus som tar livet av mye laksesmolt på vei ut til havet, forteller Moen.

Sjølaksefisket med kilenot var også nesten halvert fra 4,3 til 2,4 tonn laks.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse