Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 januar 2024 22:15
Del på Facebook
Nestleder Ingrid Liland i MDG ønsker å fjerne formuesskatten. Foto: Annika Byrde / NTB
Nestleder Ingrid Liland i MDG ønsker å fjerne formuesskatten. Foto: Annika Byrde / NTB

Nestleder Ingrid Liland i Miljøpartiet De Grønne mener at formuesskatten er skadelig for omstilling og at den må fjernes.

– Jeg foreslår som leder av programkomiteen at vi skal få en mye mer ambisiøs og tydelig skattepolitikk, som øker omstillingsevnen i norsk næringsliv. Det inkluderer å fjerne formuesskatten, sier Ingrid Liland (MDG) til Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Mener formuesskatten ikke fungerer slik den er i dag

– Gründere og oppstartsselskaper som ikke tjener penger, men som utvikler viktig teknologi for fremtidens økonomi, rammes urettferdig. Og små og mellomstore bedrifter blir urettferdig beskattet sammenlignet med utenlandske eiere, sier Liland.

Hun sier at dette er et skikkelig linjeskift for hennes parti, da de har vært for formuesskatten fram til nå.

Overrasket og urolig

SVs Kari Elisabeth Kaski mener derimot at å fjerne formuesskatten vil gjøre landets superrike til nullskattytere i en tid hvor ulikhetene i makt og rikdom øker.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Jeg er oppriktig både overrasket og urolig over at MDG vil gjøre et slikt linjeskift, som går lengre enn til og med Høyre. Vi løser ikke klimakrisa ved å la forskjellene vokse seg enda større, snarere tvert imot, sier Kaski.

Henger ikke på grep

Hun sier at MDG og Lilands argumenter mot formuesskatten ikke henger på grep.

– Også SV vil tilrettelegge for mer grønn omstilling av norsk næringsliv og vekstbedrifter og scale-ups, men da trenger vi jo mye mer målrettede tiltak og et større offentlig-privat kapitalmarked slik som for eksempel Nysnø bidrar til. Å kutte formuesskatten blir ekstremt lite målrettet og med store negative konsekvenser, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse