Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 januar 2024 08:52
Del på Facebook
Fra 1. februar vil det bli enda dyrere å bruke mobilen på ulovlig måte i bilen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Fra 1. februar vil det bli enda dyrere å bruke mobilen på ulovlig måte i bilen. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kun ett år etter at politiet økte bøtesatsene i vegtrafikkloven, økes bøtene på nytt. Fra 1. februar vil det koste 10.200 kroner å bruke mobilen ulovlig.

Lovforslaget ble vedtatt i statsråd på fredag, men trer ikke kraft før 1. februar, skriver Lovdata.

Annonse
Annonse

De nye bøtesatsene starter på 1150 kroner og beveger seg opp til 15.850 kroner, avhengig av hva slags trafikklovbrudd som er blitt begått.

Naf er skeptiske

For eksempel kan man ilegges et forenklet forelegg på 8200 kroner om man kjører i strid med trafikkskiltene, men hvis man blir tatt for ulovlig mobilbruk, er boten på 10.200 kroner.

Da forslaget kom på bordet før jul, mente Naf at økningen kom for tidlig.

Annonse
Annonse

– Det var mye skepsis til den forrige økningen, og om det ville virke etter hensikten. Vi etterlyser en grundig gjennomgang om de økte bøtene faktisk har hatt en effekt på trafikksikkerheten og om det har blitt færre lovbrudd etter økningen, sa pressesjef Ingunn Handagard i desember.

Fikk problemer

Da politiet innførte de nye satsene i fjor, økte satsene med 30 prosent. Den første uken ble det imidlertid skrevet ut bøter etter gamle satser da politiets IT-systemer ikke var oppdatert.

– Vi fikk ikke meddelt dem før 1. februar. Derfor har vi ikke klart å komme i gang med de nye satsene. IT-systemene våre er ikke oppdaterte, forklarte UP-sjef Knut Smedsrud til Aftenposten.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse