Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 januar 2024 08:52
Del på Facebook
Høyres «søsterparti» i EU-parlamentet, EPP, jobber med et forslag om å stenge døra for nye kandidatland til EU etter 2030. Det skremmer Høyre-politiker og leder av Europabevegelsen Heidi Nordby Lunde. Foto: Terje Pedersen / NTB
Høyres «søsterparti» i EU-parlamentet, EPP, jobber med et forslag om å stenge døra for nye kandidatland til EU etter 2030. Det skremmer Høyre-politiker og leder av Europabevegelsen Heidi Nordby Lunde. Foto: Terje Pedersen / NTB

Det største partiet i EU-parlamentet, konservative EPP, kan programfeste at døra for nye medlemmer skal stenges etter 2030. Det skremmer norske EU-tilhengere.

Utkastet til nytt partiprogram for EPP får det til å gå kaldt nedover ryggen til Høyre-politiker og leder av Europabevegelsen Heidi Nordby Lunde.

Annonse
Annonse

– Vi tar veldig for gitt at EUs dører til enhver tid står åpne for Norge. Men slik er det ikke, sier Nordby Lunde til NTB.

Mandag var hun i Brussel for å ha møter med EPP, der Høyre er assosiert medlem.

– Nådd grensa

I utkastet til partiprogram skriver EPP:

– Vi ønsker å sette en foreløpig sluttstrek i 2030 for mulige utvidelser. Innen da skal kandidatland som har oppfylt kriteriene, være identifisert, samt de landene som trenger mer tid, heter det.

– Samtidig mener vi at EU har nådd sin endelige grense når disse landene blir med, skriver EPP videre i dokumentet.

Landene som nå står først i kø for å bli medlemmer av EU, er Ukraina, Moldova og Bosnia-Hercegovina.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Også Serbia, Albania, Montenegro, Nord-Makedonia og Georgia har såkalt kandidatstatus, mens Kosovo venter på godkjenning som kandidatland.

Vil endre

Nordby Lunde peker på at innen det eventuelt blir en reell debatt om norsk EU-medlemskap, kan toget ha gått.

– Når en av de største partigruppene i EU-parlamentet foreslår noe sånt som dette, viser det jo at det er en reell risiko for at døra stenges.

– Norge er veldig i utakt med stemningen i EU, og vi må ikke lure oss selv til å tro at døra alltid vil stå åpen for oss. Det sier sitt at de begynner å tegne dette kartet allerede nå, sier hun.

Samtidig kommer hun til å kjempe for å få EPP til å endre formuleringen.

– Jeg håper at de vil lytte, sier Nordby Lunde.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse