Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2024 10:27
Del på Facebook
Det kontroversielle ugressmiddelet Roundup skaper vansker for produsenten Bayer. Foto: Haven Daley / AP / NTB
Det kontroversielle ugressmiddelet Roundup skaper vansker for produsenten Bayer. Foto: Haven Daley / AP / NTB

Det tyske konsernet Bayer tapte 2,9 milliarder euro i fjor. Selskapet tynges av en rekke erstatningssaker knyttet til ugressmiddelet glyfosat.

Summen tilsvarer litt over 33 milliarder norske kroner.

Glyfosat er hovedingrediensen i ugressmiddelet Roundup. I 2022 gikk Bayer solid i pluss og hadde et årsresultat på 4,15 milliarder euro.

Bayer-ledelsen lover å ta tak i konsernets problemer umiddelbart.

– Vi har fire utfordringer som raskt må tas hånd om, sier selskapets toppsjef Bill Anderson, og lister dem opp: utvikling av legemidler, rettssakene om glyfosat, den høye gjelda og det hierarkiske byråkratiet i Bayer.

Annonse
Annonse

Bayer sier også at de ennå ikke vil splitte opp konsernet, som består av mange forskjellige virksomhetstyper. Bayer-sjefen har tidligere antydet muligheten for dette.

– Vårt svar er «ikke nå» – og det skal ikke misforstås som «aldri», sier Anderson.

Bayer har 54.000 saker ventende i rettssystemet etter at 113.000 saker enten har endt med forlik eller at retten har avvist kravet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse