Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 mars 2024 12:05
Del på Facebook
Det er fortsatt ikke lyse tider, men det er mindre mørkt i norsk næringsliv. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Det er fortsatt ikke lyse tider, men det er mindre mørkt i norsk næringsliv. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

I februar trodde nesten én av tre bedrifter på forverring i fremtiden. Nå er det langt færre. Likevel er det kun overvekt av optimister i fire fylker.

Det viser NHOs medlemsundersøkelse for mars, der 2381 bedrifter har levert inn svar.

Annonse
Annonse

Alt i alt er det fortsatt flere bedrifter som kaller den nåværende situasjonen dårlig enn god. Forskjellen er imidlertid minimal: 23 prosent kaller situasjonen god, 24 prosent kaller den dårlig. De fleste bedrifter mener situasjonen er tilfredsstillende.

– Siden slutten av 2022 har NHO-bedriftenes vurdering av nåsituasjonen vaket rundt nullstreken. I samme periode har fastlandsøkonomien stagnert. Disse tallene tyder således ikke på noe særlig fart i norsk økonomi, sier sjeføkonom Øystein Dørum i NHO til NTB.

Verst i byggenæringen

Det går best blant bedriftene i NHO Transport, Sjømat Norge og Finans Norge. Flest pessimister er det i NHO Byggenæringen, der nærmere halvparten av bedriftene kaller situasjonen dårlig. Det er en minimal endring fra februar. Fylkesvis går det best for bedrifter i Rogaland, Troms, Nordland og Oslo – de eneste fylkene der det er overvekt av positive svar. Verst står det til i Finnmark, Innlandet og Vestfold.

Selv om mange sier det går dårlig nå, er det ikke så mange som tror det vil gå dårlig framover. 21 prosent av bedriftene venter forverring i mars, mot 30 prosent i februar. Differansen mellom fremtidsoptimistiske og fremtidspessimistiske bedrifter har minket med 12 prosentpoeng til 2.

– Så sent som i desember var det 41 prosent som ventet forverring og bare 10 prosent bedring. Uansett er også fremtidsutsiktene fortsatt svake. I en normalsituasjon ville det vært en overvekt av optimister, sier Dørum.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Rogaland på topp

Optimismen har økt i 13 av 15 fylker, selv om det fortsatt er et flertall som er negative til fremtiden. Pessimismen er størst i Innlandet og Telemark, mens finnmarkingene og rogalendingene har tro på bedring.

– Høye olje- og gassinntekter og høye, og økende, oljeinvesteringer er hovedårsaken til at Rogaland er det stedet i landet der både nåsituasjonen og fremtidsutsikter ligger høyest. Innlandet tar fortsatt bunnplassen hva angår fremtidstro, sier sjeføkonomen.

Usikre tall

Selv i byggenæringen – som fortsatt er den mest fremtidspessimistiske bransjen – er det stor bedring å spore. Det var hele 40 prosentpoeng flere pessimistiske bedrifter enn optimistiske bedrifter i februar, den marginen er nesten halvert.

Dørum presiserer at undersøkelser som disse gir svært usikre svar. Det kan være forskjellige bedrifter som svarer fra gang til gang, og tallene blir ikke sesongjustert. Man spør heller ikke om hvorfor bedriftene er mer eller mindre pessimistiske.

(

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse