Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
15 mars 2024 12:42
Del på Facebook
Teamet Green Taxi fra Kristiansund kommunes utviklingsavdeling med tre priser etter arets GreenTechSee Hackathon i Kristiansund. Fra venstre: Ole Morten Didriksen, Oda Skjølsvold, Alida Hjelljord, Hege Sjåvik Hånde og Erik Ingebrigtsen. Foto: Ingunn Strand
Teamet Green Taxi fra Kristiansund kommunes utviklingsavdeling med tre priser etter arets GreenTechSee Hackathon i Kristiansund. Fra venstre: Ole Morten Didriksen, Oda Skjølsvold, Alida Hjelljord, Hege Sjåvik Hånde og Erik Ingebrigtsen. Foto: Ingunn Strand

Avdeling for utvikling og digital innovasjon i Kristiansund kommune vant samfunnskategorien i en av tre mulige kategorier: energi, hav og samfunn, i tillegg til å vinne og bli vurdert som den beste totale løsning på Hackathon i regi av GreenTechSee. På toppen av det hele vant de også publikumsprisen på konferansen.

Kommunens digitale utviklingsavdeling

Vi husker vel alle covid, vaksinering, rapportering om sykdom sammen med ensomhet? Dette ga utviklingsavdelingen en utfordring som de løste med blant annet å utvikle c19.no. Dette ble en viktig portal for alle i vår kommune og i mange andre kommuner i landet vårt i arbeidet som kom med pandemien og håndtering av den.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Siden den gang har medarbeiderne i utviklingsavdelingen utført mange andre spennende utviklingsoppdrag til nytte for innbyggere landet over. Alle oppdrag som avdelingen tar på seg er basert på reelle utfordringer i offentlige organisasjoners hverdag.

Og denne uken har de landet en delpris og hovedprisen for skissen til en beredskapsapplikasjon.

Oppgave som skulle løses

Oppgaven som skulle løses i løpet av tre dager, var å bruke teknologi og hjernekraft for å fremme innovasjon og bærekraft. Det var 10 ulike grupper som deltok i denne konkurransen innenfor temaene hav, energi og samfunn.

Kristiansund kommune deltok med to lag, med utspring i samme avdeling. Den ene gruppen jobbet med å lage en app som skal kunne brukes i forbindelse med beredskapsarbeid og den andre jobbet med en skisse til låsing av el-sykler.

Vinnerteamet Green Taxi med appen SafeHaven

Green Taxi vant sammenlagtseieren med produktet SafeHaven, i tillegg til at de også vant i kategorien samfunn med utviklingen av denne appen samt publikumsprisen på konferansen. Medlemmer i denne gruppen var Hege Sjåvik Hånde, Oda Skjølsvold, Alida Hjelljord, Ole Morten Didriksen og Erik Ingebrigtsen.

Det hele starter med en ide om et ønske om å bidra til at våre innbyggere er godt forberedt om en krise skulle oppstå. Dette krever blant annet for innbyggerne at de har mat og vann i hus. Som et eksempel legger du inn hva du har som mat med utløpsdato og da vil appen gi beskjed når utløpsdatoen nærmer seg, slik at du kan ta den maten som snart har utløpsdato inn i den daglige bruken av mat og kjøpe inn nytt med ny utløpsdato langt frem i tid.

– Vi gjorde brukertester for å sjekke ut hva våre innbyggere er mest opptatt av dersom en krise skulle inntreffe. Det kom klart frem at de var mest opptatt av barna sine. Det har vi tatt inn slik at ved å legge inn barna i appen vil foreldre eller foresatte få beskjed når de er kommet i sikkerhet, forteller designer Hege Sjåvik Hånde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dette ble da en skisse til en app som kan brukes i forebyggende øyemend samt at den kan brukes til å informere og holde oversikt i en situasjon der en reell krise har oppstått.

Juryens begrunnelse

Juryen har bestått av Atle Jacobsen, daglig leder, Vindel AS, Hilde Aspås, næringssjef, Møre og Romsdal fylkeskommune, Lisa Kolden Midtbø, forsker sjømatforedling, Møreforsking, Nina Ersnes Hansen, salgs og markedslederr, JEMAR Norpower AS og Ragnar Wisloff, leder for data & KI strategi, Accenture.

– Produktet de har laget går i stor grad rett inn i den usikre tiden vi lever i nå, forklarer Jacobsen.

Kriterier som lå til grunn ved vurderingene juryen har gjort

  • Innovasjonsgrad: Hvor omveltende har prosjektet potensiale til å være? Er det en “game-changer”?
  • Gjennomførbarhet: Har produktet kommersiell nytte? Er det skalerbart?
  • Korrelasjon: Hvor godt er produktet relatert til bærekraftsmålene/domenet?
  • Teknologisk løsning: Hvor avansert og komplett er løsningen sett med teknologi-øyne?
  • Innsalg: Hvor godt klarer teamet å kommunisere ideen og produktet til juryen?
  • Nytte: Hvilken samfunnsmessig nytte vil produktet ha?
  • Modenhet: Hvor mye gjenstår for å kommersialisere produktet ("time-to-market")?

Og Green Taxi leverte på alle punkter i kriteriesettet.

GreenTechSee

  • Hvem?
    En non-profit-forening drevet av teknologientusiaster med ønske om å bidra til bærekraftig utvikling.
  • Hva?
    Et samlingssted for teknologientusiaster og innovatører som ønsker å gjøre noe med vår tids største utfordring.
  • Hvorfor?
    Hvorfor GreenTechSee?
    Vi påstår at bærekraftproblemet skaper muligheter for ny skalerbar næring.
    Vi påstår at denne teknologi- og næringsutviklingen kan skapes i vår region.
    Vi påstår at timing og modenhet i teknologi til å gjennomføre et slikt initiativ er riktig.

Kilde: https://www.greentechsee.no/

Flere hackathons i regi av GreenTechSee

Det kommer flere arrangementer i nær fremtid. Både Molde og Ålesund vil få besøk av denne gjengen med engasjerte tech-folk. I tillegg kommer det en GreenTechSee-festival i september 2025 på Campus Kristiansund.

hackathon greentechsee frivilligeTech-frivillige under årets Hackathon takker for seg etter et svært vellykket arrangement. De inviterer til Hackathons både i Molde og Ålesund i år i tillegg til stor festival på Campus Kristiansund i september 2025. Foto: Ingunn Strand

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse