Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 mars 2024 09:58
Del på Facebook
Naf mener at det trengs mer penger fra staten for å hente inn etterslepet innen vedlikehold på fylkesveiene. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Naf mener at det trengs mer penger fra staten for å hente inn etterslepet innen vedlikehold på fylkesveiene. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Fylkene brukte 15,4 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veier i fjor, ifølge en beregning fra Naf. Bilorganisasjonen er bekymret for fylkesveiene.

Summen som gikk til drift og vedlikehold i fjor, var ifølge Naf en økning på 1,7 milliarder høyere enn året før.

– Kostnadene øker betydelig, men andelen som går til vedlikehold, synker, sier pressesjef Ingunn Handagard.

Fra 2021 har kostnadene til drift økt med 37 prosent, mens summen til vedlikehold har økt med 8 prosent, viser tall som Naf har hentet fra Statistisk sentralbyrå.

Annonse
Annonse

– Fylkene bruker en stadig større andel av midlene på drift. Vi er bekymret for om det er nok igjen til vedlikehold. Fylkesveiene blir i stadig dårligere forfatning, sier Handagard.

Nafs beregninger viser et etterslep på vedlikehold i fylkene på rundt 105 milliarder kroner, i tillegg til et etterslep på rassikring på 61 milliarder kroner. Handagard mener at det trengs betydelig mer penger fra staten for å hente inn etterslepet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse