Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 mars 2024 10:43
Del på Facebook
Kiwis markedsandel var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 sin i 2023. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Kiwis markedsandel var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 sin i 2023. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

For første gang er Kiwi landets største dagligvarekjede med en markedsandel på 24,1 prosent i fjor, ifølge analyseselskapet NielsenIQ.

– I fjor hadde vi en omsetning på 50 milliarder kroner, som er en vekst på 6,2 milliarder fra året før, sier kommunikasjonsdirektør i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

Annonse
Annonse

Kiwi økte markedsandelen med 1,6 prosentpoeng fra 2022. Også Extra og Rema 1000 økte sine markedsandeler, med henholdsvis 0,6 og 0,3 prosentpoeng.

Nordmenn handlet dagligvarer for 215 milliarder kroner i fjor, en økning på 6,8 prosent fra 2022, ifølge analyseselskapet. Kiwi var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 i 2023.

Meny mistet flest

Meny var kjeden som mistet flest kunder. Deres markedsandel sank fra 10,2 til 9,3 prosent. Coop Megas markedsandel gikk tilbake med 0,2 prosentpoeng til 3,1 prosent.

Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi og Meny, går samlet sett fram med 0,1 prosentpoeng. Coop går tilbake 0,3 prosentpoeng, og Reitangruppen øker med 0,3 prosentpoeng.

Annonse
Annonse

I sin pressemelding om rapporten skriver NielsenIQ at dagligvaremarkedets omsetning vokste med 6,9 prosent i 2023, men at denne økningen kommer som følge av prisvekst. Lavpris blir stadig viktigere og står nå for 71,9 prosent av omsetningen, mot 23,3 prosent for bredsortiment og 4,8 prosent for nærbutikker.

Færre bensinstasjoner og kiosker – flere verdibutikker

Kjedenes egne merkevarer har 20,2 prosent av omsetningen, ett prosentpoeng mer enn i 2022. Rapporten inkluderer også såkalt servicehandel, som i hovedsak inkluderer kiosker og bensinstasjoner.

Det er nå 926 bensinstasjoner i Norge, 37 færre enn i 2022, men de omsetter for ca. det samme som før. På kiosksiden var det 83 færre kiosker ved utgangen av 2023 enn året før, og på fem år har det blitt nesten 16 prosent færre.

Dagligvarehandel på nett har økt med 9,9 prosent til 5,5 milliarder kroner, og netthandelen står nå for 2,2 prosent av totalomsetningen. Verdibutikker som Normal, Rusta og Nille har en dagligvareomsetning på 16,1 milliarder kroner, og vokser med 10,6 prosent. Også antallet butikker øker med 47 til 824.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø Nylig Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse