Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 mars 2024 12:48
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under NTP-pressekonferansen fredag. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under NTP-pressekonferansen fredag. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Den nordre delen av Møreaksen er ikke en del av Nasjonal transportplan (NTP). I stedet deles prosjektet opp i etapper.

Møreaksen er betegnelsen på E39 mellom Vik og Molde. Ifølge samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ville den nordre delen ha kostet 17,7 milliarder kroner.

Annonse
Annonse

Dette er et av de store prosjektet som regjeringen velger å ikke gjennomføre nå – sammen med Hordfast.

– Siden vi ikke prioriterer de aller største prosjektene, er det også mulig med en mer fleksibel oppfølging av planen, sier Nygård.

Ifølge Romsdals Budstikke skal Møreaksen bygges, men prosjektet deles opp i etapper.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, opplyser at de vil se på om Statens vegvesen kan starte utbyggingen av Møreaksen fra Molde-sida.

– Da tenker vi oss tunnelen gjennom Molde og vei til Julbøen. Flytting av ferjeleiet fra Molde til Julneset. Og hengebrua fra Julneset over til Otrøya, sier Gjelsvik til avisa.

«Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader og nytte. Dette vil gi grunnlag for en fornyet vurdering av prosjektet ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan, herunder om deler av prosjektet kan startes opp i løpet av den kommende transportplanperioden», heter det i den fylkesvise oversikten i NTP.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse