Den nordre delen av Møreaksen er ikke en del av Nasjonal transportplan (NTP). I stedet deles prosjektet opp i etapper.
Møreaksen er betegnelsen på E39 mellom Vik og Molde. Ifølge samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ville den nordre delen ha kostet 17,7 milliarder kroner.
Dette er et av de store prosjektet som regjeringen velger å ikke gjennomføre nå – sammen med Hordfast.
– Siden vi ikke prioriterer de aller største prosjektene, er det også mulig med en mer fleksibel oppfølging av planen, sier Nygård.
Ifølge Romsdals Budstikke skal Møreaksen bygges, men prosjektet deles opp i etapper.
Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, opplyser at de vil se på om Statens vegvesen kan starte utbyggingen av Møreaksen fra Molde-sida.
– Da tenker vi oss tunnelen gjennom Molde og vei til Julbøen. Flytting av ferjeleiet fra Molde til Julneset. Og hengebrua fra Julneset over til Otrøya, sier Gjelsvik til avisa.
«Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader og nytte. Dette vil gi grunnlag for en fornyet vurdering av prosjektet ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan, herunder om deler av prosjektet kan startes opp i løpet av den kommende transportplanperioden», heter det i den fylkesvise oversikten i NTP.
(©NTB)