Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
15 april 2024 20:51
Del på Facebook
Foto: Geir Martin Larsen / Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Geir Martin Larsen / Møre og Romsdal fylkeskommune

Det skal foregå en beredskapsøvelse i Atlanterhavstunnelen på fv. 64 Averøyveien torsdag kveld 18. april og natt til fredag 19. april, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Tunnelen blir helt stengt mellom klokken 19.30 og 21.30, men blir ellers åpen med kolonnekjøring, opplyser fylkeskommunen.

Bussrute 501 med avgang fra Hagelin klokken 20.36 blir innstilt.

Det blir kolonnekjøring eller stenging til følgende tider:

  • Kolonnekjøring: klokken 18.30–19.30
  • Stengt: klokken 19.30–21.30
  • Kolonnekjøring: klokken 21.30–06.00

Viktig å øve

– Brann og ulykker inne i tunneler er en stor utfordring for nødetatene. Derfor er det viktig at nødetatene får øve på hendelser, sier brannvernleder Geir M. Larsen, brannvernleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er Møre og Romsdal fylkeskommune og nødetatene som skal gjennomføre beredskapsøvelse i Atlanterhavstunnelen.

Tunneler over 500 meter er definert som særskilte brannobjekt etter forskrift om brannforebygging. Det er et krav at hver tunnel skal ha en egen plan for beredskap og at nødetatene skal øve jevnlig.

6 huskeregler ved hendelser i tunnel:

  1. Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt med røde lys eller bom.
  2. Om det skjer noe i tunnelen, bruk nødtelefonene og ikke mobiltelefon. Operatørene på vegtrafikksentralen vil se hvilken tunnel du ringer fra og nøyaktig hvor i tunnelen du er. Det er viktig informasjon for å kunne hjelpe deg. Operatøren vil varsle nødetatene om hendelsen krever de og gi deg råd om hva du skal gjøre videre.
  3. Om du utløser et brannslukkingsapparat i tunnelen blir også vegtrafikksentralen varslet og får informasjon om hvor i tunnelen du er. Tunnelen blir automatisk stengt.
  4. På alle nødstasjoner i tunnelen opplyses det om avstand til nærmeste tunnelåpning.
  5. Vurder situasjonen. Kjør ut av tunnelen om det er mulig. Følg alltid instruksjonene du får om kjøreretning fra vegtrafikksentralen eller nødetatene.
  6. Forsøk å varsle møtende trafikk.
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse