Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2024 17:13
Del på Facebook
EUs nye byggenergidirektiv påla i utgangspunktet alle medlemslandene å renovere de 15 prosent dårligste byggene. Fredag ble en temmelig utvannet versjon av direktivet vedtatt. Her den nyrestaurerte Børsen i Brussel. Foto: Cornelius Poppe / NTB
EUs nye byggenergidirektiv påla i utgangspunktet alle medlemslandene å renovere de 15 prosent dårligste byggene. Fredag ble en temmelig utvannet versjon av direktivet vedtatt. Her den nyrestaurerte Børsen i Brussel. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Det omstridte bygningsdirektivet er endelig vedtatt i EU. Men det skjedde med et nødskrik i siste runde.

Før jul ble EUs ministerråd og EU-parlamentet enige om det såkalte Byggenergidirektivet. Men da saken formelt skulle endelig dunkes igjennom i Ministerrådet fredag, møtte den uventet motstand.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Italia og Ungarn stemte imot den endelige teksten, mens Kroatia, Tsjekkia, Sverige, Slovenia og Polen avsto fra å stemme, ifølge Energi & Klima , som først omtalte saken.

Utvannet

Direktivet endte likevel med å bli vedtatt med knapt flertall.

Imidlertid er det en nokså utvannet versjon av forslaget som EU-kommisjonen først la fram, som nå blir gjeldende.

Kommisjonen ville opprinnelig ha inn et krav om at de 15 prosent dårligste bygningene skulle renoveres til en «minimum energistandard», som skulle være lik for hele EU.

Men dette møtte kraftig motbør, og kompromisset ble at det skal settes en referanse for hvert EU-land. Det gir medlemsstatene større frihet til egne tilpasninger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Byggenergidirektivet er merket som EØS-relevant og vil derfor også omfatte norske bygg.

Glade for vedtak

Organisasjonen Huseierne er glade for endringene.

– Vi er glade for det vedtaket som nå er fattet. Slik direktivet nå er utformet, ligger ansvaret for gjennomføring på landet og ikke på den enkelte boligeier. Det er vi veldig fornøyd med, sier leder Carsten Pihl til NTB.

Direktivet har som mål å redusere klimagassutslippene. I EU står bygg for 36 prosent av utslippene, blant annet fordi mange eldre bygg varmes opp med fossilt brensel. Men det skal det være slutt på i 2040.

Uviss skjebne

Det hører med til sjeldenhetene at Ministerrådet endrer syn etter at det er oppnådd enighet med parlamentet. De endelige vedtakene er regnet som en mer formell prosedyre.

Men de siste månedene har dette skjedd flere ganger. Blant annet er skjebnen til den viktige naturrestaureringsloven helt uviss etter at Ministerrådet plutselig har snudd i saken.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 2 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse