Mandag 11. november inviterte FAU ved Innlandet skole til bydelsmøte for å snakke om Sørsundbroa og utvikling av bydel Innlandet i Kristiansund. Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen, og prosjektleder bro, Hallvard Matheson Rangnes, deltok i møtet, og orienterte et fullsatt amfi om status for broa og utbedringsplanene på kort og lang sikt.
Sørsundbrua er nå 61 år gammel, og har den senere tiden vært oppe i media pga. akutte vedlikeholdsbehov. Et engasjert publikum fikk god informasjon om prosjektet og planene som står for tur, forutsatt at midlene vedtas i økonomiplan for fylkeskommunen i desember. Sørsundbroa, eller Innlandsbroa, som den også er kjent som, var en av de første som ble bygd etter fritt frambyggmetoden. Dette er en metode hvor det bygges en fri utkragerarm til hver side av en hovedsøyle uten annen understøttelse. Broa hadde ved bygging en forventet levetid på minst 50 år. Når de planlagte utbedringene er gjennomført forventes en ytterligere levetid på omlag 30 år til. Det tar tid å planlegge ny infrastruktur og ikke minst en ny broløsning midt i en by. Løsningene for fremtiden må være på plass før eksisterende bru er «brukt opp».
To utfordringer med Sørsundbrua
Det er spesielt to utfordringer med Sørsundbroa slik den er idag. For det første har betongen krymp, noe som gjør at broa siger sakte nedover i midten. Sørsundbroa har allerede blitt utbedret for dette en gang. Det andre problemet, som er mer akutt, er at hovedpilarene ikke vil tåle en skipspåkjørsel. Begge disse utfordringene planlegges utbedret ila. 2025/26.
På spørsmål om hvordan trafikkavviklingen vil foregå under utbedring, svarer prosjektleder Rangnes: – Det skal gå veldig fint, selv om veiutbedringer alltid har en ulempe i gjennomføringsfase. Det kan være snakk om perioder med trafikklysregulering og noe sperring sjøveien, men ikke store ulemper over tid.
Sikkerhet for myke trafikanter
Flere av de fremmøtte understreket at det nå blir viktig å sikre bedre fremkommelighet for myke trafikanter, både gående og syklende, og spesielt barn som skal over broa. Både snørydding, løsninger med gjerde og mulig utvidelse av fortau var oppe som tema. – Vi tar gjerne imot koordinerte innspill fra innbyggere, sa fylkesvegsjef Tønnesen, samtidig som han understreket at det er begrenset med rom for mye ekstra utenom selve utbedringsarbeidet. FAU Innlandet fremhevet viktigheten av at god og riktig informasjon kommer ut til befolkningen, og at man unngår å skremme folk.
– Det er mange som er bekymret for broa, spesielt med tanke på at vi har unger som skal gå og sykle over, sa FAU-leder Eigunn Stav Sætre. - Det er derfor betryggende å vite hva som er status og konkrete planer for arbeidet fremover, fortsetter hun.
Bro og bydelsutvikling
Sørsundbrua har vært et viktig tema over mange år i Kristiansund, og spesielt for Innlandet, der dette er den eneste veien inn til bydelen. – Med etablering av Campus og Normoria ser vi at Innlandet vil bli en enda mer attraktiv bydel å bo i for alle generasjoner, sier Even Gaarde-Landre og Ingvild Eide Sanden fra foreldreutvalget ved Innlandet skole. Gangavstand til sentrum, lett tilgang til både skole, barnehage, nærbutikk og nyetablert samfunnshus, og friområder slik som Skjærva, Bautaen og Skjærtangen er noe av det foreldreutvalget fremhever som viktige elementer når barnefamilier velger å flytte til bydelen.
FAU ved Innlandet skole har lenge etterlyst en mer tydelig bydelsutvikling og mener skolen står i sentrum av satsingen. Blant annet har de vært en pådriver for å se nærmere på en samlokalisering av barnehage, skole og SFO. I tillegg har tanken om å etablere seniorboliger i tilknytning til skolen kommet frem de senere årene, som en mulig utvikling av bydelen. – Da må vi ha en klar satsing på Innlandet, og ikke minst; det kan ikke være tvil om at broa holder og at den skal utbedres, noe vi fikk bekreftet idag, sier Gaarde-Landre og Sanden.
Av: FAU ved Innlandet skole
ved Even Gaarde-Landre, Ingvild Eide Sanden og Eigunn Stav Sætre