Annonse
FAU Innlandet skole
Artikkel
FAU Innlandet skole
12 november 2024 18:35
Del på Facebook
Mange hadde tatt turen for å høre om planene for utbedring av Sørsundbrua i Kristiansund. Foto: FAU Innlandet skole
Mange hadde tatt turen for å høre om planene for utbedring av Sørsundbrua i Kristiansund. Foto: FAU Innlandet skole

Mandag 11. november inviterte FAU ved Innlandet skole til bydelsmøte for å snakke om Sørsundbroa og utvikling av bydel Innlandet i Kristiansund. Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen, og prosjektleder bro, Hallvard Matheson Rangnes, deltok i møtet, og orienterte et fullsatt amfi om status for broa og utbedringsplanene på kort og lang sikt.

Sørsundbrua er nå 61 år gammel, og har den senere tiden vært oppe i media pga. akutte vedlikeholdsbehov. Et engasjert publikum fikk god informasjon om prosjektet og planene som står for tur, forutsatt at midlene vedtas i økonomiplan for fylkeskommunen i desember. Sørsundbroa, eller Innlandsbroa, som den også er kjent som, var en av de første som ble bygd etter fritt frambyggmetoden. Dette er en metode hvor det bygges en fri utkragerarm til hver side av en hovedsøyle uten annen understøttelse. Broa hadde ved bygging en forventet levetid på minst 50 år. Når de planlagte utbedringene er gjennomført forventes en ytterligere levetid på omlag 30 år til. Det tar tid å planlegge ny infrastruktur og ikke minst en ny broløsning midt i en by. Løsningene for fremtiden må være på plass før eksisterende bru er «brukt opp».

Annonse
Annonse

To utfordringer med Sørsundbrua

Det er spesielt to utfordringer med Sørsundbroa slik den er idag. For det første har betongen krymp, noe som gjør at broa siger sakte nedover i midten. Sørsundbroa har allerede blitt utbedret for dette en gang. Det andre problemet, som er mer akutt, er at hovedpilarene ikke vil tåle en skipspåkjørsel. Begge disse utfordringene planlegges utbedret ila. 2025/26.

På spørsmål om hvordan trafikkavviklingen vil foregå under utbedring, svarer prosjektleder Rangnes: – Det skal gå veldig fint, selv om veiutbedringer alltid har en ulempe i gjennomføringsfase. Det kan være snakk om perioder med trafikklysregulering og noe sperring sjøveien, men ikke store ulemper over tid.

1000016931Fra venstre prosjektleder bro Hallvard Matheson Rangnes og fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen fra Møre og Romsdal fylkeskommune. Foto: FAU Innlandet skole

Sikkerhet for myke trafikanter

Flere av de fremmøtte understreket at det nå blir viktig å sikre bedre fremkommelighet for myke trafikanter, både gående og syklende, og spesielt barn som skal over broa. Både snørydding, løsninger med gjerde og mulig utvidelse av fortau var oppe som tema. – Vi tar gjerne imot koordinerte innspill fra innbyggere, sa fylkesvegsjef Tønnesen, samtidig som han understreket at det er begrenset med rom for mye ekstra utenom selve utbedringsarbeidet. FAU Innlandet fremhevet viktigheten av at god og riktig informasjon kommer ut til befolkningen, og at man unngår å skremme folk.

– Det er mange som er bekymret for broa, spesielt med tanke på at vi har unger som skal gå og sykle over, sa FAU-leder Eigunn Stav Sætre. - Det er derfor betryggende å vite hva som er status og konkrete planer for arbeidet fremover, fortsetter hun.

Bro og bydelsutvikling

Sørsundbrua har vært et viktig tema over mange år i Kristiansund, og spesielt for Innlandet, der dette er den eneste veien inn til bydelen. – Med etablering av Campus og Normoria ser vi at Innlandet vil bli en enda mer attraktiv bydel å bo i for alle generasjoner, sier Even Gaarde-Landre og Ingvild Eide Sanden fra foreldreutvalget ved Innlandet skole. Gangavstand til sentrum, lett tilgang til både skole, barnehage, nærbutikk og nyetablert samfunnshus, og friområder slik som Skjærva, Bautaen og Skjærtangen er noe av det foreldreutvalget fremhever som viktige elementer når barnefamilier velger å flytte til bydelen.

FAU ved Innlandet skole har lenge etterlyst en mer tydelig bydelsutvikling og mener skolen står i sentrum av satsingen. Blant annet har de vært en pådriver for å se nærmere på en samlokalisering av barnehage, skole og SFO. I tillegg har tanken om å etablere seniorboliger i tilknytning til skolen kommet frem de senere årene, som en mulig utvikling av bydelen. – Da må vi ha en klar satsing på Innlandet, og ikke minst; det kan ikke være tvil om at broa holder og at den skal utbedres, noe vi fikk bekreftet idag, sier Gaarde-Landre og Sanden.


Av: FAU ved Innlandet skole
ved Even Gaarde-Landre, Ingvild Eide Sanden og Eigunn Stav Sætre

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse