Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 april 2024 07:38
Del på Facebook
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond. Foto: Javad Parsa / NTB
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond. Foto: Javad Parsa / NTB

Miljøorganisasjonen WWF varsler at de vil saksøke staten for vedtaket om å åpne norske havområder for mineralvirksomhet.

Den formelle beslutningen ble tatt fredag forrige uke og gjør Norge til et av de første landene i verden som åpner for dette, trass internasjonal kritikk fra blant annet EU.

Annonse
Annonse

– Norges beslutning om å gå videre med å åpne enorme havområder for gruvedrift er en forvaltningsskandale uten sidestykke. Aldri før har vi sett en norsk regjering så arrogant overkjøre alle faglige råd og trosse advarslene fra et samlet havforskningsmiljø, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur, i en pressemelding.

WWF mener utredningen vedtaket er basert på, ikke tilfredsstiller minstekravene etter Havbunnsminerallovens paragraf 2–2.

– Om ikke beslutningen bestrides, godtar vi at politikerne kan bryte lovverket og forvalte i blinde, sier Andaur.

– Grundig prosess

Regjeringen er uenig med miljøvernerne, og mener det er gjennomført en god og grundig prosess.

Annonse
Annonse

– Vi mener det er gjennomført en grundig prosess og at de krav som gjelder er fulgt, og så registrerer jeg at WWF ønsker å prøve saken for retten. De har de selvfølgelig rett til. Vi vil sette oss godt inn i WWFs argumentasjon knyttet til denne saken når vi mottar den. Foreløpig kjenner vi kun saken fra media, sier statssekretær Astrid Bergmål i Energidepartementet i en kommentar til NTB.

– Burde vært unødvendig

Det er Ap og Sp som i desember ble enige med Høyre og Frp om å åpne for leting etter havbunnsmineraler.

SV, V, Rødt, MDG og KrF har vært motstandere av mineralvirksomheten. MDGs Une Bastholm mener det er naturlig at saken havner i retten.

– At denne saken havner i retten er naturlig, men burde vært unødvendig. Gruvedrift på havbunnen ble et prestisjeprosjekt for både regjeringspartiene og Høyre, og skulle presses gjennom koste hva det koste vil. De godkjente dette i Stortinget, tross alle grundige, faglige advarsler og vel vitende om at det var på kanten av loven. At det nå testes i rettsapparatet er rett og slett demokratiet som får virke, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 30 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse