Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
16 mai 2024 13:55
Del på Facebook
«Veøy» viderefører historien fra 1937 med «Geiranger» på Geirangerfjorden som historisk ferje på en historisk fjord. Bildemontasje: Terje Holm
«Veøy» viderefører historien fra 1937 med «Geiranger» på Geirangerfjorden som historisk ferje på en historisk fjord. Bildemontasje: Terje Holm

Onsdag 15. mai 2024 var det en flott feiring av at Norges fineste ferje gjennom tidene, «Veøy», hadde 50 års jubileum. Den historiske ferja blir nå tatt vare på av The Fjords som turistferje på Geirangerfjorden sammen med «Bolsøy».

Denne jubileumsdagen var det ferjecruise tur/retur Hellesylt-Geiranger med ca. 150 gjester som fikk en uforglemmelig tur. John Harry Kvalshaug fortalte historien om «Veøy» og kaptein Karstein Holm tok hånd om ferja, begge skippere med lang fartstid i Møre og Romsdal. John Vonli, leder i The Fjords, sprettet jubileumskaken. Som et ledd i jubileet har «Veøy» fått tilbake sine originale gule farger på skorsteinen og stripene i baugen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Møre og Romsdal – Norges fremste ferjefylke

Året var 1974. Abba hadde vunnet Grand Prix med «Waterloo». Volvo lanserte sin berømte 240-modell og Magne Myrmo ble den siste verdensmester med treski. I Møre og Romsdal hadde fylkesrederiet planlagt bygging av et nytt flaggskip som skulle symbolisere et stolt rederi med landets største og fremste ferjeflåte. Utover 1960-tallet hadde Statens vegvesen innført en standardisering av ferjebyggingen i Norge med overgang fra kostbare fjordferjer til rimeligere, mer effektive pendelferjer. «Veøy» ble den siste muligheten for MRFtil å bygge en ferje hvor de selv kunne bestemme linjeføring og design på. Det var derfor en historisk milepel for MRF da Veøy» ble overlevert fra Hjørungavaag Mek. Verksted 10. mai 1974. Oddmund Johnsen var kaptein og gudmor Inger Anne Ribu sammen med samferdselsminister Annemarie Lorentzen kastet glans over dåpen.

«Veøy» var en videreutvikling av «Hjørungavåg» som ble bygd i 1971. Denne ferja endret navn til «Bolsøy» i 1983. Med sine klassiske skipslinjer og cruisebåtatmosfære med en stor og elegant utsiktsalong, har «Veøy» fått en helt spesiell status blant de ferjereisende. «Veøy» var flaggskipet i ferjeflåten til MRF gjennom nesten 20 år. Ferja har trafikkert i alle deler av fylket. Fra 1974 til 1988 var den hovedferje på Moldefjorden. De neste 15 årene trafikkerte «Veøy» sambandene Kristiansund-Bremsnes, Halsa-Kanestraum og Seivika-Tømmervåg på Nordmøre. Fra 1997 har «Veøy» vært fast turistferje på Geirangerfjorden sammen med «Bolsøy».

«Veøy» må bevares for kommende generasjoner som en del av Verdensarven på Geirangerfjorden i ferjefylket Møre og Romsdal

I 1937 etablerte MRF turistferjeruten på Geirangerfjorden. Gjennom mer enn 75 år har turistferjene gjort Geirangerfjorden til en internasjonal turistattraksjon som kom inn på UNESCOs Verdensarvliste i 2005. Det er gjennom selve ferjeturen at turistene får opp­leve Verdensavrområdet.

«Veøy» har vært flaggskipet på Geirangerfjorden gjennom mange år og har videre­ført de stolte tradisjonene fra Norges første turistferje, «Geiranger», bygd med statlige midler i 1937. Ferjereisen på Geirangerfjorden er en reise tilbake i tid med storslagen natur og mange attraksjoner som er helt unik både i norsk og internasjonal reiselivssammenheng.

Med sine klassiske linjer, elegante salong og atmosfære er «Veøy» en opplevelse i seg selv, og har derfor blitt en viktig del av den historiske opplevelsen på Geirangerfjorden. Turist­ferjene «Veøy» og «Bolsøy» er Møre og Romsdal sitt svar på «Skibladner» ved Mjøsa og «Victoria» og «Henrik Ibsen» på Telemarkskanalen. «Veøy» har blitt rikskjendis gjennom TV-programmet «Turistferja i Geiranger», som har blitt vist på NRKs kanaler mange ganger. Gjennom programmet får vi se hvordan mannskapet og turistene har fått et nært forhold til den klassiske fjordferja.

«Veøy» er meget godt vedlikeholdt og frem­står nesten som den var ny. Den flotte turist­ferja har mange kvaliteter og fasiliteter som ikke finnes i dagens ferjer. «Veøy» har derfor et potensiale for å videreutvikle reiselivspro­duktet på Geirangerfjorden.

For norsk turisme med den historiske verdens­attraksjonen «Geirangerfjorden», for norsk

fer­jehistorie og for ferjefylket Møre og Romsdal, må det legges til rette for at ærverdige «Veøy» blir tatt vare på som turistferje på Geirangerfjorden. «Veøy» en del av Verdensarven på Geirangerfjorden sammen med De Sju Søstre, Friaren, Brudesløret og de historiske fjellgardene.

Det ble en flott feiring av «Veøy» sitt 50 års jubileum 15. mai 2024. Bilder fra The Fjords.Det ble en flott feiring av «Veøy» sitt 50 års jubileum 15. mai 2024. Bilder fra The Fjords.

«Veøy» var den siste ferja MRF fikk bygd etter egne tegninger. I 1974 ble den satt i trafikk på Moldefjorden. Ukjent fotograf.«Veøy» var den siste ferja MRF fikk bygd etter egne tegninger. I 1974 ble den satt i trafikk på Moldefjorden. Ukjent fotograf.

«Veøy» trafikkerte også lenge på Nordmøre i sambandene Kristiansund-Bremsnes, Halsa-Kanestraum og Seivika-Tømmervåg. Foto: Terje Holm«Veøy» trafikkerte også lenge på Nordmøre i sambandene Kristiansund-Bremsnes, Halsa-Kanestraum og Seivika-Tømmervåg. Foto: Terje Holm

I 1997 ble «Veøy» satt inn som turistferje på Geirangerfjorden sammen med «Bolsøy». Dette er to historiske ferjer på en historisk fjord. Foto: Terje HolmI 1997 ble «Veøy» satt inn som turistferje på Geirangerfjorden sammen med «Bolsøy». Dette er to historiske ferjer på en historisk fjord. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse