Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 juni 2024 13:14
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Veien Trollstigen holdes stengt ut året, melder Møre og Romsdal fylkeskommune. De mener det er uforsvarlig å gjenåpne veien uten tiltak.

Det er bare selve Trollstigen som holdes stengt. Trollstigplatået kommer fortsatt til å være tilgjengelig fra Valldal-siden, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Den kjente turistveien i Rauma ble åpnet for sesongen i begynnelsen av juni etter grundige risikovurderinger, men kun ti dager etter åpningen raste steiner ned, og en bil ble truffet mandag denne uken.

For stor risiko

Etter hendelsen på mandag har både Møre og Romsdal fylkeskommune som eier av veien og entreprenør Veidekke AS gått gjennom sine risikoanalyser og vurdert ytterligere tiltak.

«Konklusjonen er at risikoen for å bli truffet av stein er for stor til at veien kan bli holdt åpen før det er gjort tilstrekkelige tiltak i fjellet», skriver fylkeskommunen på sine nettsider.

– Vi har vurdert en rekke tiltak for å sikre veien på kort sikt, men vi kommer ikke unna at det mest effektive og realistiske alternativet er at vi må opp i fjellet for å renske opp. Dette vil også gi oversikt over omfanget av det videre fjellsikringsarbeidet. Vi må starte med de feltene i Kjelstadlinja som reduserer risikoen mest. Om vi får finansiert strakstiltak, er målet å få til en åpning neste år, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Det er bare små marginer som gjør at det ikke har gått skikkelig galt. Vi kan ikke være i en situasjon der vi går og venter på en dødsulykke, understreker Tønnesen.

Ba om hastemøte

Fylkeskommunen har tidligere bedt om et hastemøte med samferdselsministeren og næringsministeren om Trollstigen, men Samferdselsdepartementet har påpekt at dette er en fylkeskommunal vei, og at Møre og Romsdal i år mottar 127 millioner kroner til rassikring

Annonse
Annonse

Rundt en million turister besøker veien årlig, og veistrekningen er ett av Norges mest besøkte reisemål.

– Hårreisende

Norges Automobil-Forbund (Naf) reagerer kraftig på beslutningen om stengningen.

– At ikke staten kan ta ansvar for å rassikre en av Norges flotteste turistveier er helt hårreisende. Det holder ikke å vise til at dette har fylkeskommunen ansvar for. Møre og Romsdal, som alle fylker, er avhengig av tilskudd fra staten for å holde veinettet ved like. Nå er etterslepet på vedlikehold og rassikring i Møre og Romsdal på 10,6 milliarder til vei og 4,2 milliarder til rassikring, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.

– Veier som trenger sikring, må utbedres, ikke stenges. Hvis ikke blir det få veier igjen å kjøre på her i landet, sier hun.

Staten må forskuttere

Også Frp-leder Sylvi Listhaug reagerer. Hun sier at partiet, i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett, vil fremme et løst forslag i Stortinget fredag om at staten forskutterer rassikringen av Trollstigen.

– Stengingen fratar turister fra inn- og utland muligheten til å kunne oppleve denne spektakulære kjøreturen. Det får også store konsekvenser for mange lokale bedrifter som lever av eller har reiseliv som en viktig inntektskilde, sier Listhaug.

– Det er flaut for Norge som reiselivsdestinasjon om vi ikke evner å få åpnet veien så raskt som mulig, sier hun.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse