– Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert med kun 55 modeller.
Salget av ladbare hybridbiler stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.
– Det fins nok av helelektriske biler som dekker behovene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Det er bare Toyota som inntil nylig har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge.
– Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025, har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene, sier Christina Bu.
Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff utenom elbil. For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.
2023 | 2024 | |
---|---|---|
Elektrisk | 126 | 141 |
Ladbar hybrid | 97 | 55 |
Ikke ladbar hybrid | 19 | 16 |
Bensin | 137 | 80 |
Diesel | 76 | 43 |
– Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu.
Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne.
Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften. Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler.
– Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu.