Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
09 august 2024 09:01
Del på Facebook
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening

– Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert med kun 55 modeller.

Annonse
Annonse

Salget av ladbare hybridbiler stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.

– Det fins nok av helelektriske biler som dekker behovene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det er bare Toyota som inntil nylig har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge.

– Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025, har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene, sier Christina Bu.

Annonse
Annonse

Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff utenom elbil. For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.

20232024
Elektrisk 126 141
Ladbar hybrid 97 55
Ikke ladbar hybrid 19 16
Bensin 137 80
Diesel 76 43

– Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu.

Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne.

Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften. Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler.

– Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg har svart at veiprising vil der bli i form av enten bompengar no som vil finansiere kollektivtilbud, eller ny ...
@Geir Ole SætremyrDu farer bevisst med løgn. Jeg har ikke sagt at du står i ledtog med Frank Sve (Frp). Jeg skrev: ...
@Terje SundsbøDu insinuerer at eg, busett i Ålesund,  står i ledtog med Frank Sve. Forøvrig, eg sa eg var i møte på ...
@Geir Ole SætremyrDet jo du som beskylder meg for meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at folk ikke bryr seg om ...
@Terje SundsbøSvar på ondsinna skukdingar der du skulder meg for meingar eg ikkje har. Dette gjer du eine og aleine for ...
@Geir Ole SætremyrOndsinnet personangrep er vel i overkant uanstendig, selv for en sunnmørsk representant for Naturvernforbundet.Du kunne i det minste konkretisere kunnskapsløsheten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse