Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
09 august 2024 09:01
Del på Facebook
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening

– Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert med kun 55 modeller.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Salget av ladbare hybridbiler stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.

– Det fins nok av helelektriske biler som dekker behovene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det er bare Toyota som inntil nylig har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge.

– Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025, har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene, sier Christina Bu.

Annonse
Annonse

Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff utenom elbil. For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.

20232024
Elektrisk 126 141
Ladbar hybrid 97 55
Ikke ladbar hybrid 19 16
Bensin 137 80
Diesel 76 43

– Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu.

Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne.

Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften. Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler.

– Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse