Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
09 august 2024 09:01
Del på Facebook
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening

– Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert med kun 55 modeller.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Salget av ladbare hybridbiler stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.

– Det fins nok av helelektriske biler som dekker behovene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det er bare Toyota som inntil nylig har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge.

– Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025, har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene, sier Christina Bu.

Annonse
Annonse

Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff utenom elbil. For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.

20232024
Elektrisk 126 141
Ladbar hybrid 97 55
Ikke ladbar hybrid 19 16
Bensin 137 80
Diesel 76 43

– Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu.

Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne.

Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften. Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler.

– Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDen løysinga ligg i stabilt sideleie, kanskje også på sotteseng.
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen største flaskehalsen på E39 Ålesund-Molde er fergen Vestnes-Molde. Den fjernes med trinn 1 på Møreaksen.
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet står at det kan arbeidast med å fjerne flaskehalsar langs eksisterande E39.  Og Vik til Molde er ikkje eksisterande ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at tildelingsbrevet til SVV stopper videre arbeid med Møreaksen. Nå hevder du at budsjettet var på ca. 110 ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse