Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
08 september 2024 17:08
Del på Facebook
F.v.: Høyres 1. nestleder og leder for programkomiteen Henrik Asheim og nestleder i programkomiteen Mari Holm Lønseth. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen / Høyre
F.v.: Høyres 1. nestleder og leder for programkomiteen Henrik Asheim og nestleder i programkomiteen Mari Holm Lønseth. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen / Høyre

Høyre vil sikre forutsigbarhet for havbruksnæringen og foreslår en betydelig lavere og mindre byråkratisk lakseskatt, skriver Høyre i førsteutkastet til nytt stortingsvalgprogram.

Samtidig varsler partiet skjerpede miljøkrav og mer areal til næringen om borgerlig side vinner valget.

Annonse
Annonse

Høyres programkomité lanserer nytt stortingsvalgprogram mandag.

– Havbruksnæringen kan være en av de virkelig store vekstnæringene i norsk økonomi fremover, men da må vi ha et skattesystem som slipper fri vekst- og skaperkraften som ligger langs hele kysten, sier Høyres 1. nestleder og leder for programkomiteen Henrik Asheim.

Lavere og mindre byråkratisk lakseskatt

Programkomiteen foreslår å endre havbruksbeskatningen gjennom en sterkt redusert skattesats og avbyråkratisering av innretningen på skatten. Forslagene bygger videre på dagens skattemodell.

– Høyre vil redusere skattetrykket på havbruksnæringen. Våre forslag til endringer i havbruksbeskatningen har to hovedmål: Lavere skatt og mindre byråkrati. Slik gir vi hele næringen mer forutsigbare rammevilkår, sier Asheim.

– Vi har fått konstruktive innspill fra næringen at det er bedre å reparere de grove feilene i Støre-regjeringens lakseskatt, enn å innføre en ny modell. Skattesatsen må bli betydelig lavere enn i dag, og ordningen mye mindre byråkratisk. Det er viktig innspill vi tar med oss, legger nestleder i programkomiteen Mari Holm Lønseth til.

Forslaget innebærer også at Høyre ønsker å avvikle normprisrådet i Støre-regjeringens modell. Partiet har over lengre tid kritisert denne innrettingen for å være byråkratisk, ikke tilpasset næringen og rotete innført.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Miljøfleksibilitetsordning og mer areal

Høyres opplegg for havbruksnæringen består av fire forslag:

  1. Utforme en lavere og mindre byråkratisk beskatning av havbruk i Norge som gir forutsigbarhet og stimulerer til innovasjon.
  2. Innføre teknologinøytrale miljøfleksibilitetsordninger for å styrke og utvikle bærekraftig, miljøvennlig og fiskehelsemessig godt havbruk.
  3. Legge til rette for bærekraftig utvikling av havbruk, blant annet ved å sette av tilstrekkelig med areal og ha en effektiv forvalting på alle forvaltningsnivå, med mest mulig like regler og praksis i ulike opprettsoner.
  4. Legge til rette for utnyttelse av slam og andre overskuddsressurser fra havbruk til produksjon av biogass og andre produkter.

Forslaget om miljøfleksibilitetsordning for havbruksnæringen har Høyre ivret for lenge. Allerede i 2021 foreslo Høyre en slik ordning, men det er skjedd lite under Støre-regjeringen.

– Vi trenger innovasjon og investeringer som gir bedre bærekraft og dyrevelferd. Da trenger vi å få på plass en miljøfleksibilitetsordning raskt som vil skape forutsigbarhet for industrien, sier Henrik Asheim.

– Nå har vi heldigvis fått Stortinget med på at det skal komme på plass innen 2024. Det haster å få på plass, sier Mari Holm Lønseth.

Partiet ønsker en teknologinøytral ordning som skal sikre utvikling og innovasjon, og bidra til å redusere næringens miljøavtrykk. Ordningen skal gjennom insentiver sørge for at det tas i bruk lav- og nullutslippsteknologi for å redusere utslipp og bidra til å redusere lusepresset på oppdretts- og villfisk.

Skjerpede miljøkrav

Programkomiteen varsler også tydeligere miljøkrav til næringen dersom Høyre vinner valget.

– Næringen har et stort potensial for videre vekst, men fremtidig vekst må skje under bærekraftige rammer, og hensyn til dyrevelferd, fiskehelse og redusert miljømessig påvirkning må prioriteres høyere, sier Lønseth.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøAt det vil bli videre planlegging av Kjerringsunder og fastlandsforbindelse er - uavhenging av MA :) Og det er vel ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo er det på tide at du skisserer korleis denne fergeavløysingsproblematikken kan løysast med dertil høyrande finsnsieringspakke. Og tidsperspektivet.I mellomtida ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrMener du at likebehandling er fogderistrid?
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøFogderistrid får du nøre opp under i andre fora.
Terje Sundsbø 7 timer siden På tide med ferjebelønning!
"Vi bur og arbeider mellom hav og bratte fjell, og er heilt avhengige av å kome oss over fjorden for ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrEn belæring om finansiering av fergeavløsningsprosjekter er ikke det jeg spør deg om.  Jeg ber om ditt synspunkt på hvor ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse