Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
14 oktober 2024 13:59
Del på Facebook
Mikroplastpartiklene fra bildekk sprer seg i vann, jord og luft. Partiklene slipper også ut miljøfarlige stoffer, med potensielt negative konsekvenser for miljø og dyreliv. Foto: Sindre Haugan / NIVA
Mikroplastpartiklene fra bildekk sprer seg i vann, jord og luft. Partiklene slipper også ut miljøfarlige stoffer, med potensielt negative konsekvenser for miljø og dyreliv. Foto: Sindre Haugan / NIVA

En fersk studie fra Norsk institutt for vannforskning (NIVA) viser at såkalte «grønne» bildekk, som markedsføres som miljøvennlige, faktisk kan være like skadelige for miljøet som vanlige dekk – og i noen tilfeller enda verre, skriver Norsk institutt for vannforskning (NIVA) i en pressemelding.

Mikroplast fra bildekk er den største kilden til plastforurensning i Norge, og forskere har lenge etterlyst løsninger. Flere dekkprodusenter har svart med å introdusere «grønne» dekk, med påstander om lavere karbonavtrykk og færre slitasjepartikler.

Annonse
Annonse

Problemet er bare at de slettes ikke er så grønne.

– Resultatene viste at disse «grønne» dekkene inneholdt det samme som andre dekk, og i noen tilfeller også mer av enkelte skadelige stoffer sammenlignet med vanlige dekk, forklarer Elisabeth Rødland, forsker ved NIVA.

Forskere har funnet at mikroplastpartiklene fra bildekk sprer seg i vann, jord og luft. Partiklene slipper også ut miljøfarlige stoffer, som havner i bekker og elver ved regnvær, med potensielt negative konsekvenser for miljø og dyreliv.

Annonse
Annonse

– Vår forskning viser at det slettes ikke er slik at de «grønne» dekkene er mindre skadelige når vi ser på utslipp til miljøet, sier Rødland.

Behov for nye merkeordninger

Ifølge NIVA-forskeren ligger problemet i hvordan vi måler miljøvennlighet.

– Det er helt nødvendig å gi en helhetlig vurdering av miljøkonsekvensene for å kunne si at noe er miljøvennlig og bærekraftig, sier Rødland.

– Miljøkonsekvenser knyttet til bildekk må derfor inkludere både produksjon av dekkene og råvarer som benyttes til det, bruk av dekkene, med utslipp av slitasjepartikler og miljøgifter, og til sist hva som gjøres med dekkene når de ikke brukes på kjøretøyene mer, mener hun.

Ifølge NIVA-forskeren ligger løsningen i en ny og bedre merkeordning for bildekk – et system som vurderer dekkets miljøpåvirkning gjennom hele livssyklusen. Dette vil gi både forbrukere og myndigheter de verktøyene de trenger for å stille krav til dekkprodusentene og gjøre reelle miljøvennlige valg.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNo er det slik at NTP var ut på høyring, mange innspel, også SVV som ikkje tilrådde bygging.Så et det ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er regjeringen som spiller hasard, med utsettelser og endring av planer. Slikt kaos koster, det har Erna Solberg (H) ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDå er vi tilbake til utgangspunktet,  Molde kommune hat spelt hasard i blind tru på Møreaksen. Dei kunne heilt sikkert fått ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrÅ flytte fergeleiet i Molde til Reknes er reisetidsmessig meningsløst, og nå også umulig. Da er Mordalsvågen løsningen, om en ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet blir meir kostbart å flytte det til Mordalsvågen.
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrTror du virkelig seilingstiden mellom Reknes og Grandfjæra, som bare utgjør noen få minutter, er grunn for en kostbar flytting ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse