Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
12 mai 2017 11:11
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I den nye kostnadsnøkkelen for fergedrift ligger det an til at Møre og Romsdal får 44 millioner ekstra. Nå ligger alt til rette for et nytt samband mellom Aure og Hitra, mener FrP og Høyre  

Nå har både Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommune vedtatt at de ønsker seg dette sambandet utredet. Det er grundig utredet at sambandet er lønnsomt og enkelt realiserbart. Og nå kommer det en ny kostnadsnøkkel som ser veldig bra ut for fylket vårt. Nå må det bli ferge, sier Jan Steinar Engeli Johansen (FrP).

Sammen med Vetle Wang Soleim (H) gjør de nå flere fremstøt for å få fremdrift i prosjektet, som vil lage en langt sterkere bo- og arbeidsmarkedsregion for både Aure og Hitra og løfte næringslivet i hele regionen rundt.

Nå vil vi jobbe for at fergeprosjektet løftes inn i NTP, og at Stortinget legger til rette for at nye fergesamband også kan få tilskudd.  Et nytt samband mellom Aure og Hitra vil styrke og gi nye muligheter til to regioner med enormt potensiale. Reisetiden mellom Nordmøre og øyregionen vil reduseres betraktelig, noe som igjen vil gi regionene et vesentlig større bo- og arbeidsmarked, sier Soleim, som også legger til mulighetene for økt trafikkgrunnlag for flyplassen.

Sambandet vil også gi et direkte og merkbart løft for næringslivet. Vi ser hvordan dette vil gi positivitet for bedrifter i alt fra oppdrett og transport til handel, turisme og museumsdrift sier Engeli Johansen.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår å innføre en ny kostnadsnøkkel for båt og ferje fra 2018, basert på en utredning fra Møreforskning. Det er samme Møreforskning som i 2016 gjennomførte en oppdatering av deres opprinnelige rapport fra 2007, som omfatter trafikktall og samfunnsøkonomiske konsekvenser for ferge Aure-Hitra. Resultatene viser klart at ruten vil være samfunnsøkonomisk lønnsom med dieselferje – og i enda større grad med batteriferje.

De to nordmøringene kjemper om stortingsplass til høstens valg. Engeli Johansen er 3.kandidat for FrP. Wang Soleim har samme plass på Høyres liste. De vil nå ligge tett på partiene sine.

Nå må rikspolitikerne lytte og bidra. Lokalt og regionalt har det vært jobbet hardt og godt. Kommunene og fylkene stiller seg bak prosjektet. Det samme gjør næringslivet. Det må de bare lytte til, sier tospannet, som vet at prosjektet lettere lar seg realisere jo større oppslutning regjeringspartiene vil få ved valget, sier de to nordmøringene.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse