Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 november 2017 08:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En firedel av omsetningen i det norske reklame- og mediemarkedet i 2018 vil gå til Facebook og Google, spår ekspert.
ifølge Instituttet for reklame og mediestatistikk vil det neste år omsettes for rundt 19,8 milliarder kroner. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråforeningen GroupM sier til Dagens Næringsliv at mer enn hver fjerde krone av dette trolig vil ende i lommene til de amerikanske nettgigantene Facebook og Google.

– Google og Facebook tar en veldig stor bit av kaken, og det leser vi også internasjonalt. De står for en voldsom stor del av markedet og er i voldsom vekst. De overleverer hver gang det kommer resultater i forhold til analytikernes forventninger, sier Thalberg.

Han spår at Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner. Det vil være en økning på en halv milliard kroner fra i år for begge selskapene.

– Flere norske aktører hopper på Googles teknologiske løsninger, fordi det er de som er best. Her går utviklingen ekstremt fort, og kun Google har nok ressurser til å følge med, sier Thalberg til avisen.

I januar annonserte Amedia at konsernet valgte Google fremfor norske Schibsted som leverandør av ny annonseteknologi.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøListhaug i Ålesund i går om satsinga: ""Fjerning av formuesskatten, opprydding når det gjelder Helseplattformen – og prioritering av strekningene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet er du som ikkje vil forstå. Eit nytt fergeleie på Reknes er ikkje meir utsett enn fergeleiet på Sulesund, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse