KSU.NO: Se "Hva skjer" for mer info om arrangement hos Slatlem i morgen hvor du faktisk kan prøve kjøre dette beistet.
NTB: GLC, Mercedes-Benz' mellomstore SUV, er i utgangspunktet en raffinert og fornuftig familiebil. I AMG GLC Coupé 63 S-versjon blir bilen en av de drøyeste SUV-ene på markedet.
Det finnes en del mellomstore familie-SUV-er med frisk motor, men der kjøretøy som Audi SQ5 og BMW X4 M40i lusker rundt med 360 hestekrefter, blåser Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S av gårde med 510.
For dette er en vaskeekte AMG-bil, ikke en mellomting som GLC AMG 43. Det betyr håndlagd motor og komponenter som er dosert for ekstreme påkjenninger.
Det er noe totalt selvmotsigende ved bilen. En SUV er jo ellers laget for at føreren, og resten av familien, skal sitte høyt over bakken med en bakkeklaring som tåler rufsete hyttevei. Biltype som skal gi god framkommelighet, komfort og praktiske løsninger.
Race
Dekkene på GLC Coupé 63 S er Pirelli P-Zero satt på 21-tommers felger, og det skulle ikke forundre oss om bilen ville slite med å ta seg fram på vått gress. I stedet for et offroad-program har bilen et race-program. Aktiviserer man det, blir bilen som en fotballsupporter etter et knepent tap: hissig, oppfarende og i noen tilfeller vanskelig å kontrollere.
I og med at bilen helt tydelig er laget med Nürburgring i tankene, og ikke den siste kneika opp til tante Solveigs seter, er den ganske stram i fisken. Selv satt i komfortmodus er det ganske hardt, og det hjelper heller ikke at den er skodd med svært lavprofilerte dekk.
Tøys
GLC Coupé 63 S er rett og slett en ganske tøysete bil. At AMG-avdelingen lager ville versjoner av sedaner og coupeer, gir mening – men hvorfor en SUV? En biltype med fysikk som gjør kjøretøyene til mosjonister, tunge og høye, og ikke til eliteutøvere.
Etter mange mil i GLC Coupé 63 S er det ett svar på dette: Fordi det er gøy. Dette er en bråkebøtte, en ekstremt kvikk og heftig bil, som tøyser med vår oppfatning av hva en mellomstor SUV er.
Satt i et egnet modus dundrer bilen av gårde og tar svinger som knapt en senket sedan er i stand til. AMG-folkene har helt tydelig justert og raffinert det som er av viktige komponenter for sportslig kjøreglede.
Dinosaur
Det er neppe noe fornuftig svar på hvorfor denne bilen finnes. Den er her fordi AMG-avdelingen til Mercedes-Benz kan lage den, og fordi den skaper et image som drysser stjernestøv ned på de mindre heftige modellene og AMG-utstyrspakkene som man kan få til selv den minste dieselmotoren.
På langtur finnes det selvsagt mange bedre biler i sjangeren. GLC Coupé 63 S er ganske bråkete, og den er tørst. Men bilen har noe udefinerbart i bagasjen. Man vet at man sitter i en spesiell bil, med en håndlagd V8-motor med doble turboer, en dinosaur som neppe overlever neste tiår. Det er fullt mulig å finne mer elegante biler med en lignende motor, men det noe bøllete og litt tullete med akkurat denne bilen som man ikke finner i en dedikert sportsbil. Den er en vill idé som noen har valgt å sette ut i livet.
Og den gjør i hvert fall jobben som familiebil langt bedre enn en sportsbil.
Tekniske data:
- Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S 4Matic+
- Pris: 1.462.000.-
- Pris testbil: 1.765.100.-
- Motor: V8 syl. Bensin. 2 turboer. 3982 ccm. 510 hk v. 5500–6250 o/min. 700 Nm v. 1750–4500 o/min
- Aks: 3,8 sekunder
- Toppfart: 280 km/t
- Forbruk: 1.05 l/mil
- Utslipp: 244 g/km CO2. 15,6 mg/km NOx
- Bagasjerom: 550/1600 liter
- LxBxH: 4745/1892/1602 mm
- Egenvekt: 1945 kilo
- Tilhengervekt: 2460 kilo
Pluss og minus:
+
Heftig motor
Vill idé
Kjøreegenskaper
–
En smule meningsløs
Middels komfort
Økonomi