Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 juli 2018 21:54
Del på Facebook
I 2017 ble det registrert 49 konkurser og tvangsoppløsninger i jordbruket. Tallet er det høyeste på ti år. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
I 2017 ble det registrert 49 konkurser og tvangsoppløsninger i jordbruket. Tallet er det høyeste på ti år. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2017 ble det registrert 49 konkurser og tvangsoppløsninger i jordbruket. Tallet er det høyeste på ti år.

Ifølge Nationen har konkurstallene økt to år på rad. I fjor gikk 19 flere bønder konkurs enn i 2015, noe som er en økning på 64 prosent. Ivar Pettersen i Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) sier at det er relativt lave konkurstall i det norske jordbruket, men mener at utviklingen er urovekkende.

– En såpass stor økning før den varslede renteoppgangen er ikke bra. Vi ser at mange av de store brukene har høy gjeldsgrad. Det er en risiko når renta fortsetter å stige, sier Pettersen til Nationen.

Avisa skriver at norske bønder er beregnet til å ha 62,4 milliarder kroner i jordbruksrelatert gjeld.

I tillegg kommer gjeld knyttet til private eiendeler og andre næringer, som gjør at bøndene til sammen har rundt 115 milliarder kroner i gjeld, ifølge tall fra NIBIO.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse