Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 juli 2018 11:01
Del på Facebook
Edøyfjord. Foto: Terje Holm
Edøyfjord. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den første elfergen til Fjord 1 er allerede levert. Nå er alt klart for bygging av ytterligere åtte elferger, som skal settes i trafikk på Vestlandet.

Finansiering skjer i samarbeid med DNB, Nordea og KLP, og skal dekke Fjord1-konsernet kjøp av ni elektriske ferger som skal bygges ved Havyard og Fjellstrand verft. Den første av de ni fergene ble levert i midten av juni. De resterende skal leveres løpende fram til oktober 2019, skriver Garantiinstituttet for eksport (GIEK).

GIEK garanterer for 900 millioner kroner av kostnadene til byggingen, og demper slik kreditorenes risiko i transaksjonen. Den nye, midlertidige låne- og garantiordning i GIEK og Eksportkreditt Norge for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge bøle opprettet i statsbudsjettet for 2018.

– GIEK-garantien kan bidra til økt aktivitet på norske verft og til at vi kan beholde arbeidsplasser i Norge. Samtidig vil vi nå få flere miljøvennlige ferjer på Vestlandet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Banksyndikatet som finansierer Fjord1-fergene er glad GIEK bidrar på finansieringssiden.

– Norge er langt fremme i elektrifisering av skipstransport langs kysten, og vi ser at norske bedrifter er i forkant i alle deler av verdikjeden fra batteriproduksjon til drift av skip. GIEKs bidrag til finansiering av kapitalkrevende prosjekter er i så måte viktig, sier DNBs Katrine Trovik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse